Elevers relation till skolämnet idrott och hälsa
En forskningsöversikt om elevers inställning som påverkansfaktor för deltagandet inom idrott och hälsa
Abstract
Studier visar att barn och unga rör sig för lite och mår allt sämre. Skolämnet idrott och hälsa
har en unik ingång i att påverka hälsosituationen bland barn och unga, men lyckas inte alltid.
En femtedel av eleverna deltar inte regelbundet i ämnets undervisning. Forskningsöversiktens
syfte är att undersöka elevers relation till idrott och hälsa och vilka påverkansfaktorer som
ligger till grund för elevers deltagande i undervisningen. En systematisk sökning och analys
över ämnet resulterade i elva artiklar som granskades. Sammanställningen visade att de flesta
eleverna är positivt inställda till ämnet men att det finns viss skillnad mellan elevgrupper.
Elever som utövar fysisk aktivitet i någon form utanför skolan tenderar att vara mer positivt
inställda till ämnet. Fem huvudsakliga påverkansfaktorer för elevers deltagande i idrott och
hälsa framkom; lektionsupplägg, sociala faktorer, lärare, faciliteter och självkänsla. Liknande
tendenser kan ses både i och utanför skolan gällande elevers vilja att ha eget inflytande på
utövandet av fysisk aktivitet. Dessa aspekter är viktiga att förstå som lärare för att kunna
skapa en inkluderande undervisningsmiljö, där eleverna kontinuerligt kan delta.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp, Grundnivå. Kurs: L9ID3G. Ämneslärarprogrammet med
inriktning mot årskurs 7–9 i idrott och hälsa. VT/2024. Handledare: Helene Bergentoft. Examinator: Konstantin Kougioumtzis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Ahlberg Karlsson, Jack
Forsvall, Nadine
Lind, Jonathan
Keywords
Deltagande
elevers inställning
elevers upplevelser
Idrott och hälsa
Language
swe