VALDELTAGANDE BLAND PERSONER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING. En intervjuundersökning med stödpedagoger
Abstract
Valdeltagandet bland personer med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig vara
väldigt lågt jämfört med den övriga befolkningen. Det trots att man sedan 1989 inte
längre kan bli omyndighetsförklarat och det finns inget sätt du kan förlora din rösträtt
som svensk medborgare. Det är ett demokratiskt problem eftersom personer med
intellektuell funktionsnedsättning ofta förlitar sig på det oBentliga när det kommer till
stöd och service. Jag kommer i denna uppsats undersöka hur personal på boenden
enligt LSS arbetar med att ge stöd till personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Studien består av informantintervjuer där jag valt att intervjua stödpedagoger som
arbetar på boenden enligt LSS. För att undersöka om det finns någon strategi har jag
gjort en kartläggning där jag frågat om detta till alla kommuner i Västra Götaland, denna
kartläggning har även använts i mitt urval av informanter. Studiens resultat visar att stöd
och information är det som har störst betydelse i om de boende väljer att gå och rösta
och att kapacitet verkar ha mindre betydelse än vad tidigare forskning indikerat.
Information, kampanjmaterial och annat material på lättläst svenska som är anpassad
för personer med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig vara en bristvara.
Degree
Student essay