Främjande faktorer för välbefinnande hos elever i åk 4-6. En fenomenografisk intervjustudie med vårdnadshavare och specialpedagoger
Abstract
I skolans styrdokument uttrycks att verksamheten ska utformas och präglas av omsorg om
elevens hälsa, välbefinnande och utveckling. Tidigare forskning skriver fram att skolan är en
skyddsfaktor för att främja välbefinnande. Trots detta visar flera rapporter att den psykiska
ohälsan hos barn i svenska skolor är en stor utmaning. Studiens fokus var därför att undersöka
och beskriva faktorer i skolan som specialpedagoger och vårdnadshavare uppfattar är främjande för barns och elevers välbefinnande på mellanstadiet. Studien tog sin utgångspunkt ur
det specialpedagogiska perspektivet med ett relationellt-, organisations- och systemperspektiv
för att söka förklaringar på fenomenet ur ett salutogent förhållningssätt.
Studiens syfte var att undersöka faktorer i skolans lärmiljöer som kan främja välbefinnandet
hos elever i åk 4-6 ur specialpedagogers och vårdnadshavares perspektiv för att skapa en djupare förståelse av hur specialpedagoger och vårdnadshavare ser på främjande faktorer. Studien utgick från en kvalitativ fenomenografisk ansats där individers uppfattningar av ett fenomen är av intresse. Utifrån denna ansats var studiens frågeställningar följande:
- Vad har vårdnadshavare för uppfattningar om faktorer i skolans lärmiljöer som främjar välbefinnande hos deras barn i åk 4-6?
- Vad har specialpedagoger för uppfattningar om faktorer i skolans lärmiljöer som främjar
välbefinnande hos elever i åk 4-6?
Empirin till denna studie samlades in genom semi-strukturerade intervjuer som i resultatanalysen kategoriserades i teman utifrån en fenomenografisk analysmodell i sju steg. Kategorierna i resultatet bildade i sin tur ett kategorisystem. I studiens resultat framgick ett hierarkiskt
system för kategorierna men även ett horisontalt system. Inom det hierarkiska systemet ingick
de tre lärmiljöerna där den sociala lärmiljön var dominant. Av resultatet framgick att trygghet,
trivsel och goda relationer behöver genomsyra skolans lärmiljöer. En god social lärmiljö låg
även till grund för en god pedagogisk lärmiljö. I den fysiska lärmiljön lyftes även där trygghet
och samspel som en förutsättning för välbefinnande. För övrigt betonades inte den fysiska
lärmiljön som en betydande främjande faktor för välbefinnande. I resultatet framkom en kategori som var kvalitativt skild från skolans tre lärmiljöer. Denna kategori var skolans organisation. De tre lärmiljöerna och organisationen bildade enligt resultatet ett horisontalt system
då de båda visade sig vara värdefulla för att skapa förutsättningar för elevers välbefinnande i
skolan. Att lärmiljöer och organisation står i relation med varandra påvisade studiens specialpedagogiska organisation- och systemperspektiv som beskriver att alla nivåer inom en verksamhet påverkar varandra.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-07-19Author
Sarebrink, Cecilia
Wetterheim, Jennian
Keywords
välbefinnande
social lärmiljö
pedagogisk lärmiljö
fysisk lärmiljö
organisation
Language
swe