Slay, Teach, Repeat! HBTQI+- lärares utmaningar och strategier i skolans värld
Abstract
Studien undersöker, genom kvalitativa semistrukturerade samtalsintervjuer, HBTQI+-lärares
erfarenheter och hanteringsstrategier. En intervjuguide konstruerades och användes flexibelt för
att fånga upp oväntade svar. Respondenterna rekryterades via en hemsida och snöbollsurval,
vilket resulterade i tio deltagande gymnasielärare från olika delar av Sverige. Analysen utfördes
genom öppen kodning och resultaten visar på flera problemområden, vilket inkluderar
stigmatisering, styrande normer, mikroaggressioner och minoritetsstress. Respondenterna
rapporterar känslor av utanförskap och anspänning på grund av hetero- och cisnormativitet. För
att hantera dessa utmaningar väljer lärare att antingen anpassa sig genom att dölja sin identitet
eller vara öppna och bemöta kränkande kommentarer. Betydelsen av förebilder och kollegialt
stöd framhävs som avgörande för att skapa en mer inkluderande och stödjande arbetsmiljö.
Resultaten visar på att HBTQI+-lärare i gymnasieskolan hanterar utmaningar relaterade till sin
identitet genom olika hanteringsstrategier såsom anpassning eller öppenhet. Många upplever
stigmatisering och mikroaggressioner, men finner stöd i att deras kollegor fungerar som
förebilder.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Axfeldt, Jonathan
Keywords
HBTQI+, HBTQI+-lärare, stigma, normer, mikroaggressioner, minoritetsstress, mångfald, inkludering
Language
swe