Hur arbetar specialistsjuksköterskor för att göra barn och unga mer delaktiga vid hälsobesök inom barnhälsovården och elevhälsan? – En systematisk litteraturöversikt utifrån specialistsjuksköterskans och barnets perspektiv
How do specialist nurses involve children and adolescents in health visits in child health care and school health services? – A systematic literature review from the perspective of the specialist nurse and the child.
Abstract
Bakgrund: I Sverige följs barns hälsa av barnhälsovården och elevhälsan, arenor där distriktssköterskor är verksamma. Distriktssköterskor arbetar för att främja folkhälsa i livets alla faser och skall verka för god och jämlik vård. Personcentrerad vård är ett arbetssätt för att inkludera patienter, även barn. Barn har lagstadgad rätt att vara delaktiga i frågor som rör den egna hälsan. Delaktighet kan dock se ut på olika sätt och omfattningen kan variera.
Syfte: Att beskriva hur barn och unga görs delaktiga i hälsobesöken inom barnhälsovården och elevhälsan utifrån specialistsjuksköterskors och barns perspektiv.
Metod: Systematisk litteraturöversikt enligt Bettany-Saltikov & McSherry.
Resultat: De två kategorierna som framträdde var specialistsjuksköterskans arbetssätt för att främja barns delaktighet samt barnets perspektiv på delaktighet med respektive tre underkategorier. Det finns ett flertal olika kommunikationsverktyg att använda sig utav för att öka barns delaktighet. Dock kan dessa också utgöra hinder för delaktighet om specialistsjuksköterskan inte har kompetens nog att använda verktygen eller individanpassa mötet. Utifrån barns rättigheter behöver såväl ett barnperspektiv som barnets perspektiv antas och specialistsjuksköterskan behöver kunskap om barnets alla åldrar för att få till stånd ett personcentrerat möte. Barn som känner sig respekterade och stärkta i sin förmåga upplever högre grad av delaktighet.
Slutsats: En central del i arbetet med att öka delaktighet för barn är specialistsjuksköterskans kompetens och att denne arbetar personcentrerat. Olika kommunikationsverktyg kan möjliggöra barn och ungas delaktighet vid hälsobesök. Det är emellertid en förutsättning för ökad delaktighet att specialistsjuksköterskan som möter barnet innehar bred och god kunskap om såväl de verktyg som används som om barns utvecklings- och mognadsnivåer. Ett hinder
för specialistsjuksköterskan oavsett kompetens är stress, tidsbrist eller bristande stöd och engagemang på organisatorisk nivå.
Degree
Student essay
Other description
Abstract
Background: In Sweden, children's health is monitored by child health care and school health services, arenas where district nurses are active. District nurses work to promote public health in all phases of life and strive for good and equal care. Person-centered care is an approach to involve patients, including children. As children have the right to be involved in matters regarding their own health. However, participation can look different, and the extent can vary.
Aim: To describe how children and adolescents are involved in health visits within child health services and school health services based on the perspectives of specialist nurses and children.
Method: Systematic litterature review according to Bettany-Saltikov & McSherry.
Results: The two main categories that emerged were the specialist nurse’s approach to promoting children’s participation and the child´s perspective on participation, with three subcategories each. There are several different communication tools that can be used to increase children's participation. However, these tools can also be barriers to participation if the specialist nurse does not have enough competence to use the tools or tailor the meeting to the individual. Based on children's rights, both a child perspective and the child's perspective need to be assumed, and the specialist nurse needs knowledge of children of all ages to facilitate a person-centered meeting. Children who feel respected and empowered in their abilities experience a higher degree of participation.
Conclusion: A central part of the work to increase participation for children is the competence of the specialist nurse and that they work in a person-centered way. Different communication tools can enable children and adolescents to participate in health visits. However, for increased participation it is necessary that the specialist nurse who meets the child has broad knowledge of both the tools used and the developmental and maturity levels of children. A barrier for the specialist nurse, regardless of competence, is stress, lack of time, or lack of support and commitment at an organizational level.
View/ Open
Date
2024-07-09Author
Hahlin, Joanna
Orrling-Yrlid, Johanna
Keywords
Barnhälsovård
delaktighet
elevhälsa
personcentrerad vård
Language
swe