• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pulsen är hjärtat i fritidshemmet.

En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemmet kan vara en hälsofrämjande arena för eleverna med fokus på fysiska aktiviteter.

Abstract
Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur fritidshemmet kan vara en hälsofrämjande arena för eleverna med fokus på fysiska aktiviteter. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning som belyser problematiken kring att barn och ungas fysiska inaktivitet ökar, vilket kan medföra en ökad hälsorisk. Forskningen visar även att fysiska aktiviteter kan minska depressiva symptom och stärka både koncentrationsförmågan samt sömnkvalitén. Studien är kvalitativ och materialet bygger på semistrukturerade intervjuer som vi har genomfört med sju olika utbildade lärare i fritidshem. För att välja informanter valde vi ett bekvämlighetsurval då det genererade deltagare från flera olika kommuner, skolor och åldrar. Vi valde att spela in intervjuerna för att sedan transkribera, sortera, reducera och analysera materialet utifrån en tematisk analysmetod. I analysen tolkade vi materialet med stöd i den barndomssociologiska teorin samt ett salutogent perspektiv med fokus på begreppen barnperspektiv, hälsofrämjande arbete, rörelseglädje och KASAM. Analysen består av nio olika teman som berör våra frågeställningar. Frågeställningarna är: Hur beskriver utbildad personal att de arbetar för att främja elevernas fysiska hälsa i undervisningen på fritidshemmet? Vilka faktorer påverkar fritidshemmets undervisning med fokus på fysisk aktivitet, enligt den utbildade personalens erfarenheter? I analysen framhävs vikten av att fånga elevernas intressen, göra dem delaktiga och deras behov tillgodosedda för att vidare främja rörelseglädje i aktiviteterna. Detta kan ske genom både styrda och fria aktiviteter. Men även i samverkan med utomstående som föreningar eller engagerade vårdnadshavare. Det finns en generellt positiv syn på att arbeta hälsofrämjande och att fånga varje tillfälle till rörelse. Men det synliggörs även en del faktorer som lärarna erfarit som hinder i verksamheten. Det handlar om för stora grupper, brist på personal och kollegors engagemang. Därav uppkommer det flera utvecklingsmöjligheter inom verksamheten med fokus på fysiska aktiviteter, exempelvis en mer inbjudande skolgårdsmiljö.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/82340
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LRXA2G_V24_Selma Billeschou och Tim Karlsson.pdf (1.108Mb)
Date
2024-07-05
Author
Billeschou, Selma
Karlsson, Tim
Keywords
Fysisk aktivitet, hälsa, fritidshem, hälsofrämjande arbete, rörelseglädje, KASAM, barnperspektiv och beings.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV