Pulsen är hjärtat i fritidshemmet.
En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemmet kan vara en hälsofrämjande arena för eleverna med fokus på fysiska aktiviteter.
Abstract
Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur fritidshemmet kan vara en
hälsofrämjande arena för eleverna med fokus på fysiska aktiviteter. Studien har sin
utgångspunkt i tidigare forskning som belyser problematiken kring att barn och ungas fysiska
inaktivitet ökar, vilket kan medföra en ökad hälsorisk. Forskningen visar även att fysiska
aktiviteter kan minska depressiva symptom och stärka både koncentrationsförmågan samt
sömnkvalitén. Studien är kvalitativ och materialet bygger på semistrukturerade intervjuer som
vi har genomfört med sju olika utbildade lärare i fritidshem. För att välja informanter valde vi
ett bekvämlighetsurval då det genererade deltagare från flera olika kommuner, skolor och
åldrar. Vi valde att spela in intervjuerna för att sedan transkribera, sortera, reducera och
analysera materialet utifrån en tematisk analysmetod. I analysen tolkade vi materialet med stöd
i den barndomssociologiska teorin samt ett salutogent perspektiv med fokus på begreppen
barnperspektiv, hälsofrämjande arbete, rörelseglädje och KASAM.
Analysen består av nio olika teman som berör våra frågeställningar. Frågeställningarna är: Hur
beskriver utbildad personal att de arbetar för att främja elevernas fysiska hälsa i undervisningen
på fritidshemmet? Vilka faktorer påverkar fritidshemmets undervisning med fokus på fysisk
aktivitet, enligt den utbildade personalens erfarenheter?
I analysen framhävs vikten av att fånga elevernas intressen, göra dem delaktiga och deras behov
tillgodosedda för att vidare främja rörelseglädje i aktiviteterna. Detta kan ske genom både
styrda och fria aktiviteter. Men även i samverkan med utomstående som föreningar eller
engagerade vårdnadshavare. Det finns en generellt positiv syn på att arbeta hälsofrämjande och
att fånga varje tillfälle till rörelse. Men det synliggörs även en del faktorer som lärarna erfarit
som hinder i verksamheten. Det handlar om för stora grupper, brist på personal och kollegors
engagemang. Därav uppkommer det flera utvecklingsmöjligheter inom verksamheten med
fokus på fysiska aktiviteter, exempelvis en mer inbjudande skolgårdsmiljö.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-05Author
Billeschou, Selma
Karlsson, Tim
Keywords
Fysisk aktivitet, hälsa, fritidshem, hälsofrämjande arbete, rörelseglädje, KASAM, barnperspektiv och beings.
Language
swe