• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers skiljetecken: Gymnasieelevers attityder till och bruk av skiljetecken och skrivtecken i svenska

Students’ punctuation marks: Upper secondary school students’ attitudes to and usage of punctuation marks in Swedish

Abstract
Användningen av skiljetecken kan ses som en självklarhet vid skrivandet av texter. Ändå är forskningsområdet om elevers skiljeteckensanvändning svagt. Föreliggande arbete har därför haft som utgångspunkt att undersöka gymnasieelevers attityder till och bruk av skiljetecken och skrivtecken i svenska. Arbetet har antagit en sociolingvistisk utgångspunkt, med attityder och lärares språkvårdande uppdrag i fokus. Materialinsamlingen har skett genom ett frågeformulär som har skickats ut till klasser som läser svenska 3. Enkäten har bestått av frågor som berör dels attityder till skiljetecken, dels hur eleverna ser på andras användning av skiljetecken i olika texttyper, dels vilka tecken som eleverna själva anser passar i olika språkliga situationer. Materialet har sedan bearbetats genom univariata och bivariata analyser, för att få syn på olika samband i relation till den teoretiska utgångspunkten. Resultatet visar på att eleverna till stor del uppskattar en regelmässig användning av skiljetecken, framför allt vad gäller i sakprosa och skönlitteratur. Samtidigt följer inte deras egen användning några etablerade regler i samma utsträckning. Något som sticker ut är flera elevers tendens till att följa engelska skrivregler, snarare än svenska, i vissa situationer. Det tycks även finnas en endimensionell förståelse för skiljeteckens funktion i skönlitteratur hos flera elever. Resultatet diskuteras utifrån dess språkvårdande och didaktiska implikationer. Om det är önskvärt att ge elever möjligheten att behärska en regelmässig skiljeteckensanvändning, och en förståelse för skiljetecknens funktioner, tycks dagens undervisning inte vara tillfyllest. Att ge eleverna bättre verktyg för att lättare tillägna sig korrekta språknormer, och att diskutera skiljetecknens funktion som stilmedel i skönlitteratur, kan vara två alternativ för att bidra till elevernas utveckling.
URI
https://hdl.handle.net/2077/82319
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
View/Open
Magisteruppsats (5.431Mb)
Date
2024
Author
Larsson, Emil
Keywords
Skiljetecken
skrivtecken
attityder
sociolingvistik
språkriktighet
språkvård
gymnasieskolan
svenska
didaktik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV