“Boys will be boys…” En intervjustudie om hur personal i fritidshem arbetar med frågor som berör samtycke, sexualitet och relationer.
Abstract
I samband med läroplansändringen 2022 bytte kunskapsområdet sex och samlevnad namn till det mer övergripande: sexualitet, samtycke och relationer. Detta efter granskningar som tydde på brister och otydligheter inom kunskapsområdet. Enligt Skolverket (2024) ska sexualitet, samtycke och relationer arbetas med ämnesövergripande samt även inkluderas i fritidshemmets undervisning. Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur personal på fritidshemmet arbetar med sexualitet, samtycke och relationer inom fritidshemsverksamheten, samt vilka möjligheter och hinder det finns för att bedriva undervisning kring kunskapsområdet. För studien har vi intervjuat personal på olika skolor, placerade på skilda platser geografiskt och med olika socioekonomiska förutsättningar. Något som har gett oss inblickar i deras verksamhet och verklighet. Studien utgår utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv, en teori som ifrågasätter och kritiskt granskar föreställningar som anses vara naturliga. Kön, genus och sexualitet kan utifrån teorin ses som något vi i samhälle konstruerar. I vår analys har vi använt oss utav en tematisk sortering, för att kunna urskilja och tyda stoffet i vårt material. Resultatet visar på hur sexualitet, samtycke och relationer är ett oprioriterat kunskapsområde, där avsaknaden av ett yrkesspråk genererar bristande kvalitet och samförstånd. Samtidigt vittnade intervjudelatagarna om hur den undervisning som ägde rum ofta påverkades av personalens personliga förhållningssätt, samt individens egna värderingar.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-04Author
Sandberg, Klara
Lindell, Karin
Keywords
Fritidshem, Personal i fritidshem, Genus, Intervjustudie, Samtycke, Relationer, HBTQI, Sexualitet- och Könsnormer
Language
swe