Från specialpedagogisk kompetens till specialpedagogiska yrkesroller i den svenska elevhälsan - en innehållsanalys av proposition och remissvar om nya skrivningar i skollagen
Abstract
Studiens syfte är att belysa olika aktörers bidrag i framtagandet av ändringar i skollagen (SFS
2010:800), som trädde i kraft den 2 juni 2023, om de specialpedagogiska yrkesrollerna och de
eventuella konsekvenser som förändringarna kan komma att medföra. Frågeställningarna lyder:
Vilka aktörer har påverkat regeringens förslag till nya skrivningar om den specialpedagogiska
kompetensen i elevhälsan? Vilka skäl till och synpunkter på de nya skrivningarna framförs i
propositionen? Vilka konsekvenser kan de nya formuleringarna i skollagen innebära för de
specialpedagogiska yrkesrollerna? Tidigare forskning pekar på att de specialpedagogiska
yrkesrollerna fram till nu har haft legitimitetsproblematik och att en förstärkning av yrkesrollerna länge har varit efterfrågad (Göransson m.fl., 2015; Malmqvist, 2015). Framtagandet av
de nya skrivningarna och deras eventuella konsekvenser för de specialpedagogiska yrkesrollerna belyses med en kritisk realistisk ansats, analytisk dualism och ett teoretiskt ramverk för
skolans styrning, professioner och specialpedagogiska perspektiv. I studien görs en innehållsanalys av relevanta delar i proposition 2021/22:162 och remissvaren till statens offentliga
utredning Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven - aktivt stöd- och elevhälsoarbete
samt stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (SOU 2021:11), vilka
ligger till grund för de nya skrivningarna. Studiens resultat och diskussion ger en generell
övergripande bild av de mekanismer som påverkar hur intentioner bakom lagtexter realiseras,
samt en specifik bild över de specialpedagogiska yrkesrollerna och deras potentiella utveckling
utifrån nya formuleringar i skollagen om den specialpedagogiska kompetensen i elevhälsan. Vi
anser att studien också kan bidra till förståelse av andra välfärdsstatliga yrkesrollers utveckling.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-07-04Author
Ceder, Carina
Lundmark Löndahl, Liselott
Keywords
specialpedagogik
yrkesroller
elevhälsan
professioner
styrdokument
Language
swe