• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från specialpedagogisk kompetens till specialpedagogiska yrkesroller i den svenska elevhälsan - en innehållsanalys av proposition och remissvar om nya skrivningar i skollagen

Abstract
Studiens syfte är att belysa olika aktörers bidrag i framtagandet av ändringar i skollagen (SFS 2010:800), som trädde i kraft den 2 juni 2023, om de specialpedagogiska yrkesrollerna och de eventuella konsekvenser som förändringarna kan komma att medföra. Frågeställningarna lyder: Vilka aktörer har påverkat regeringens förslag till nya skrivningar om den specialpedagogiska kompetensen i elevhälsan? Vilka skäl till och synpunkter på de nya skrivningarna framförs i propositionen? Vilka konsekvenser kan de nya formuleringarna i skollagen innebära för de specialpedagogiska yrkesrollerna? Tidigare forskning pekar på att de specialpedagogiska yrkesrollerna fram till nu har haft legitimitetsproblematik och att en förstärkning av yrkesrollerna länge har varit efterfrågad (Göransson m.fl., 2015; Malmqvist, 2015). Framtagandet av de nya skrivningarna och deras eventuella konsekvenser för de specialpedagogiska yrkesrollerna belyses med en kritisk realistisk ansats, analytisk dualism och ett teoretiskt ramverk för skolans styrning, professioner och specialpedagogiska perspektiv. I studien görs en innehållsanalys av relevanta delar i proposition 2021/22:162 och remissvaren till statens offentliga utredning Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven - aktivt stöd- och elevhälsoarbete samt stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (SOU 2021:11), vilka ligger till grund för de nya skrivningarna. Studiens resultat och diskussion ger en generell övergripande bild av de mekanismer som påverkar hur intentioner bakom lagtexter realiseras, samt en specifik bild över de specialpedagogiska yrkesrollerna och deras potentiella utveckling utifrån nya formuleringar i skollagen om den specialpedagogiska kompetensen i elevhälsan. Vi anser att studien också kan bidra till förståelse av andra välfärdsstatliga yrkesrollers utveckling.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/82222
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_VT24_SPP601_CC_LLL.pdf (777.5Kb)
Date
2024-07-04
Author
Ceder, Carina
Lundmark Löndahl, Liselott
Keywords
specialpedagogik
yrkesroller
elevhälsan
professioner
styrdokument
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV