CAIA - Vägen till framgång. En kvalitativ och kvantitativ studie om de strategier som skapar lönsamhet för ett influencergrundat företag, samt hur dessa påverkar kunderna
Abstract
Syftet med uppsatsen var att undersöka de strategier som skapar lönsamhet för ett
influencergrundat företag, samt de faktorer som påverkar kundens köpbeslut, kundlojalitet
och uppfattning. I tidigare forskning ses skapandet av starka varumärken med influencers
som grund och kundens uppfattning av dessa som två skilda forskningsområden. Vi såg
därför en lucka gällande kombinationen av dessa två; hur man skapar framgångsrika
influencergrundade företag, och hur dessa företag uppfattas av kunder.
Rapporten behandlar en kvalitativ undersökning i form av insamlad sekundärkälla där
information har tagits från offentliga uttalanden i media och podcasts. Materialet från
podcasten har sedan transkriberats och analyserats, med syftet att förstå strategierna bakom
företaget. För att förstå kundernas syn på företaget genomfördes även en kvantitativ studie i
form av en enkätundersökning. Enkäten bestod av 14 frågor och besvarades av 102 personer i
blandade åldrar och kön. Studien utgår från en explorativ och deduktiv ansats då rapportens
slutsatser dras från befintliga teorier och tidigare forskning har legat till grund för
hypotesformulering.
Uppsatsens slutsats visar att företagets förståelse för kund, graden av interaktion och kundens
uppfattning av varumärket påverkar kundens köpbeslut och lojalitet för varumärket. Det
konstateras att företagets egna bild av sin strategi stämmer överens med kundernas
uppfattning av denna. Med andra ord finns en samverkan mellan företaget och dess kunder,
och detta samspel anser vi vara en av framgångsfaktorerna bakom Caia Cosmetics.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-07-04Author
Carlsson, Linn
Nyman, Julia
Keywords
Varumärkeslojalitet, Kundlojalitet, Influencer marketing, Varumärkesbyggande, Attityder, Köpbeslut, Influencergrundat företag
Series/Report no.
Marknadsföring 24:7
Language
swe