En osynlig replika : en analys av konsumtionsvärde och nöjdhet
Abstract
Bakgrund:
Konsumtion av kopierade produkter är ett globalt fenomen och allt flera produkter
utsätts för plagiarism. Med internets framgång exponeras konsumenterna för mer
information i nutid än någon annan tidpunkt i historien. Denna information kan bidra till
att påverka individers köpbeteende och köpbeslut.
Syfte:
Syftet med denna uppsats är att undersöka nöjdheten bland konsumenterna som köper
replika parfymer. För att få svar på frågorna har jag valt att studera konsumenternas
produktupplevelse. Målet är att utvidga kunskapen om konsumtionsvärde samt vilka av
värden är av betydelse för konsumenterna.
Metod:
För att genomföra denna studie har en kvalitativ ansats där den bygger på
observationsmetoden. För insamlad empiri har en sekundär insamlingsmetod utfärdats.
Insamlingen har skett genom parfymencyklopedin “Fragrantica” där 59 olika omdömen
utvunnits. Varje omdöme har analyserats genom en genomgång av budskapet som
framgår. Därefter skapades tematiseringen. För att tolka den insamlade datan har en
innehållsmodell utfärdats.
Resultat och slutsats:
Resultatet visar att nöjdhet bland konsumenterna delas in i tre grupper. Konsumenter
med missnöjdhet, en likgiltig nöjdhet och nöjdhet. Nöjdheten visade samband till
parfymens kvalitativa egenskaper och pris. De olika konsumtionsvärde kunde mätas
bland konsumenter som är nöjda eller likgiltiga med produkten. Det mest
förekommande värde var det funktionella värdet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-07-04Author
Aldebagh, Ali
Keywords
Replika, värde, nöjdhet, kundnöjdhet, kundvärde, kvalitet och pris
Series/Report no.
Marknadsföring 24:3
Language
swe