Show simple item record

dc.contributor.authorAhlgren, Ella
dc.contributor.authorLjung, Maja
dc.date.accessioned2024-07-04T05:42:46Z
dc.date.available2024-07-04T05:42:46Z
dc.date.issued2024-07-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/82211
dc.description.abstractUnder det senaste decenniet har den teknologiska utvecklingen omvandlat många aspekter av människors liv, inklusive hur de handlar och konsumerar olika produkter. Inom skönhetsindustrin har användningen av Augmented Reality (AR) teknologi skapat möjligheter att testa kosmetika virtuellt online. Flertalet tidigare studier har diskuterat teknologins möjligheter och framsteg generellt och hur de har påverkat traditionella köpmönster inom olika branscher. Denna studie syftar till att bidra med ytterligare insikter angående konsumenters upplevelser och intryck av AR-teknologin inom skönhetsindustrin. För att uppnå detta har flertalet begrepp, modeller och teorier tillämpats för att forma ett teoretiskt ramverk. Kundresan, kundupplevelser, kundengagemang och “det utökade jag:et” utgör huvudramen för den efterföljande analysen av resultaten. En kvalitativ forskningsmetod har applicerats för att utveckla en djupare förståelse för de upplevelser och engagemang som kan uppstå vid användning av denna interaktiva teknologi. Totalt tio deltagare blev instruerade att testa teknologin före diskussionsintervjuerna och därefter utvärdera sina upplevelser. Genom att analysera konsumenters åsikter och interaktion med teknologin strävar uppsatsen att belysa olika aspekter av hela kundresan. Studiens resultat tyder på att kundresan inte har genomgått betydande förändringar och att teknologin för tillfället betraktas som otillräcklig för att ersätta traditionella butiksbesök. Minnesvärda AR-upplevelser visade sig ha störst potential att öka framtida köpinteraktioner. Då AR teknologin inom skönhetsindustrin ännu inte är tillräckligt utvecklad för att engagera majoriteten av konsumenterna, bör den ses som ett komplement till traditionella butiksupplevelser. Företag inom skönhetssektorn kan dra nytta av studiens insikter för att bättre anpassa sina marknadsstrategier och skapa mer engagerade AR upplevelser. Det föreslås vidare forskning med ett större urval och fältstudier för att fördjupa förståelsen av AR inom skönhetsindustrin, särskilt bland unga. Begränsningarna för studien inkluderar ett litet urval samt respondenternas bristande tidigare erfarenheter av AR.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMarknadsföring 24:1sv
dc.subjectAugmented Reality teknologi, AR, skönhetsindustrin, kundresan, kundupplevelser, kundengagemang, the extended self, konsumentbeteendesv
dc.titleSpegel, spegel på skärmen där. En kvalitativ studie om kundresan och kundupplevelser i samband med testning av skönhetsprodukter online med hjälp av Augmented Reality teknologisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record