Spegel, spegel på skärmen där. En kvalitativ studie om kundresan och kundupplevelser i samband med testning av skönhetsprodukter online med hjälp av Augmented Reality teknologi
Abstract
Under det senaste decenniet har den teknologiska utvecklingen omvandlat många aspekter av
människors liv, inklusive hur de handlar och konsumerar olika produkter. Inom
skönhetsindustrin har användningen av Augmented Reality (AR) teknologi skapat
möjligheter att testa kosmetika virtuellt online. Flertalet tidigare studier har diskuterat
teknologins möjligheter och framsteg generellt och hur de har påverkat traditionella
köpmönster inom olika branscher. Denna studie syftar till att bidra med ytterligare insikter
angående konsumenters upplevelser och intryck av AR-teknologin inom skönhetsindustrin.
För att uppnå detta har flertalet begrepp, modeller och teorier tillämpats för att forma ett
teoretiskt ramverk. Kundresan, kundupplevelser, kundengagemang och “det utökade jag:et”
utgör huvudramen för den efterföljande analysen av resultaten.
En kvalitativ forskningsmetod har applicerats för att utveckla en djupare förståelse för de
upplevelser och engagemang som kan uppstå vid användning av denna interaktiva teknologi.
Totalt tio deltagare blev instruerade att testa teknologin före diskussionsintervjuerna och
därefter utvärdera sina upplevelser. Genom att analysera konsumenters åsikter och interaktion
med teknologin strävar uppsatsen att belysa olika aspekter av hela kundresan. Studiens
resultat tyder på att kundresan inte har genomgått betydande förändringar och att teknologin
för tillfället betraktas som otillräcklig för att ersätta traditionella butiksbesök. Minnesvärda
AR-upplevelser visade sig ha störst potential att öka framtida köpinteraktioner. Då AR
teknologin inom skönhetsindustrin ännu inte är tillräckligt utvecklad för att engagera
majoriteten av konsumenterna, bör den ses som ett komplement till traditionella
butiksupplevelser.
Företag inom skönhetssektorn kan dra nytta av studiens insikter för att bättre anpassa sina
marknadsstrategier och skapa mer engagerade AR upplevelser. Det föreslås vidare forskning
med ett större urval och fältstudier för att fördjupa förståelsen av AR inom skönhetsindustrin,
särskilt bland unga. Begränsningarna för studien inkluderar ett litet urval samt
respondenternas bristande tidigare erfarenheter av AR.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-07-04Author
Ahlgren, Ella
Ljung, Maja
Keywords
Augmented Reality teknologi, AR, skönhetsindustrin, kundresan, kundupplevelser, kundengagemang, the extended self, konsumentbeteende
Series/Report no.
Marknadsföring 24:1
Language
swe