Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Niklas
dc.date.accessioned2024-07-01T13:55:09Z
dc.date.available2024-07-01T13:55:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/82128
dc.descriptionExamensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT2024. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Idrott och hälsa. Handledare: Konstantin Kougioumtzi. Examinator: Andreas Casperssv
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka friluftsliv utifrån ett elevperspektiv, genom att använda Theory of Planned Behaviour i termer av attityder, normer och upplevd egen kompetens. Friluftsliv infördes i den svenska skolan i början av 1900-talet och har sedan dess genomgått vissa förändringar. I dagens läroplan utgör friluftsliv en stor del av ämnet Idrott och hälsa, men Skolinspektionen menar att för lite tid ägnas åt ämnet. Tidigare forskning antyder att elever har en positiv attityd till friluftsliv och att de anser att det är bra för hälsan. Metoden bestod av en kvalitativ forskningsdesign med utgångspunkt i semistrukturerade intervjuer. Sju elever, som gick i nionde klass, från en skola intervjuades. Intervjuerna spelades in, sedan transkriberades och analyserades utifrån tematisk analys. Theory of Planned Behaviour användes som teoretiskt ramverk, i termer av attityd, normer och upplevd egen kompetens. Majoriteten av eleverna har en positiv attityd till friluftsliv. De lyfter fram aspekter som relaterar till känslor, hälsa och erfarenheter. Vidare upplever alla eleverna att deras attityd till friluftsliv stämmer överens med familjens normer, men att normen bland jämnåriga varierar. Till sist framkom det att elevernas kompetens varierar och att de har allt från låg till hög upplevd egen kompetens. De flesta elever har en positiv attityd till friluftsliv, men det finns de som har en negativ attityd. Elevers attityd till friluftsliv stämmer överens med familjens normer, men detta stämmer inte alltid överens med de normer som finns bland jämnåriga. Elevers upplevda egen kompetens varierar från låg till hög.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectEleversv
dc.subjectFriluftslivsv
dc.subjectAttitydersv
dc.subjectNormersv
dc.subjectKompetenssv
dc.subjectTheory of Planned Behavioursv
dc.title“Ja, men det är ju väldigt viktigt att vara utomhus.”sv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av elevers uppfattningar kring friluftsliv.sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepothersv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record