Show simple item record

dc.contributor.authorKamne, Axel
dc.date.accessioned2024-07-01T07:11:54Z
dc.date.available2024-07-01T07:11:54Z
dc.date.issued2024-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/82098
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att undersöka hur styrdokument för folkskolan och läroverken skiljer sig i synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever, perioden 1842-1955, samt hur denna syn förändras under den undersökta perioden. Studiens frågeställningar är: Vad är synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever i styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken, perioden 1842-1955? Vilka likheter och skillnader finns mellan synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever i styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken, perioden 1842-1955? Studien tillämpar en kvalitativ innehållsanalys. Det innebär en textanalys där textinnehållet i styrdokumenten för folkskolan och läroverken granskas. Innehållet i varje styrdokument jämförs sedan med innehållet i övriga styrdokument. De styrdokument som granskas är läroplaner för folkskolan och läroverken i form av normalplaner, undervisningsplaner, läroverksstadgor, folkskolestadgor och metodiska anvisningar. Studiens mest anmärkningsvärda resultat är den, jämfört med läroverken, relativa avsaknaden av text rörande uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i styrdokumenten för folkskolan. I de fall då folkskolans styrdokument innehåller sådan text, tenderar innebörden dessutom vara av mindre sträng uppfostrande karaktär än läroverkens motsvarighet. Detta trots att tidigare forskning har framhållit att folkskolan inrättades för att socialt kontrollera och disciplinera befolkningen från de lägre samhällsskikten. En annan slutsats är att synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken är mer likartade varandra vid slutet än vid början av parallellskolesystemet. Detta främst genom en mindre sträng syn på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i läroverkets senare styrdokument än tidigt i den undersökta perioden.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectläroverksv
dc.subjectfolkskolasv
dc.subjectparallellskolesystemsv
dc.subjectutbildningshistoriasv
dc.subjectuppfostransv
dc.subjectuppförandesv
dc.subjectordningsv
dc.subjectdisciplinsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.subjectläroplansv
dc.titleOvillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin för folkskolan och läroverken, 1842-1955sv
dc.title.alternativeUnconditional obedience: discipline and moral regulation in Swedish school curricula, 1842-1955sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record