“Det känns som att vi liksom jagar orealistiska ideal”
Två fokusgruppsintervjuer om tjejers upplevelse och erfarenhet av budskap om kroppsideal på sociala medier
Abstract
I dagens informationssamhälle växer tonårstjejer upp med sociala medier som en väsentlig del
av sin vardag. Särskilt visuella medier som Instagram, Snapchat samt Tiktok där tjejer
kommer i kontakt med olika budskap om kroppsideal genom reklam och influencers. Vanligt
förekommande kroppsideal som tonårstjejer möter på visuella sociala medier är
kurvighetsideal, heroin chicideal, tunnhetsideal och curvy fit ideal. Syftet med studien är att
undersöka erfarenheter och upplevelser tjejer i årskurs 9 har av kroppsideal som visas på
sociala medier och hur undervisningen i hem- och konsumentkunskap kan utformas för att
öka kunskapen att stötta eleverna. Resultatet visar på en negativ upplevelse och erfarenhet
när tjejer kommer i kontakt med dessa kroppsideal på nätet. Det har en negativ påverkan på
deras självbild, identitetsutveckling, kroppsuppfattning och psykiska välmående.
I studien användes två fokusgruppsintervjuer som syfte att synliggöra informanternas
upplevelser och erfarenhet av sociala mediers budskap relaterat till kroppsideal.
Studiens resultat visar på tre viktiga kunskapsmål som kan utökas i hem- och
konsumentkunskapsundervisningen för att kunna stötta eleverna. Utökad kunskap om media
literacy för att främja källkritiskt förhållningssätt. Ytterligare kunskapsmål som studiens
resultat visar är kunskap om bildretuschering och dess metoder för att identifiera äkta och
oäkta bilder på visuella medier. Tredje kunskapsmål som studien visar och kan tillämpas i
undervisningen för att stötta eleverna handlar om ökad kunskap kring psykisk hälsa som syfte
att främja god välbefinnande.
Other description
Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9HK3A. Avancerad nivå. VT 2024. Handledare: Karin Landström. Examinator: Marianne Pipping Ekström
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Mohamed, Sara
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
kroppsuppfattning
media literacy
undervisning
Publication type
article, other
Language
swe