Det problematiska frånvaroansvaret. Gymnasieskolans arbete för att främja närvaro
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som är specialpedagogens roll i det förebyggande
och främjande arbetet gällande skolnärvaro i gymnasieskolan. Därutöver avser studien
undersöka hur specialpedagoger och lärare ser på sina egna respektive övriga elevhälsans
ansvar i detta arbete. Studien använder sig av Gren-Landell et al. (2015) för att definiera
problematisk skolfrånvaro (minst 25% frånvaro totalt under en tvåveckorsperiod, total frånvaro
från en specifik kurs under en tvåveckorsperiod eller minst tio dagars sammanlagd frånvaro
under en femtonveckorsperiod). Vidare identifierar studien vad specialpedagoger och lärare i
gymnasieskolan uppfattar som de vanligaste anledningarna till elevers problematiska frånvaro.
Teoretisk ram: Den teoretiska kärnan har sin utgångspunkt i Bronfenbrenners ekologiska
systemteori (El Zaatari & Maalouf, 2022) eftersom specialpedagogens förebyggande och
främjande arbete i gymnasieskolan kan anses ligga inom ramen för det system- och
organisationsteoretiska. Dessutom kopplas det förebyggande och främjande arbetet till det
salutogena förhållningssättet (Antonovsky, 1991), vilket även det utför en teoretisk utgångspunkt för studien.
Metod: Studien har en mixed methods-metod i form av en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning med 64 lärare och 22 specialpedagoger på utvalda gymnasieskolor i västra
Sverige. Enkäten har i huvudsak graderingsfrågor, men även frisvarsalternativ vilka analyseras
kvalitativt i form av en tematisk analys.
Studiens resultat: Studiens resultat visar att både lärare och specialpedagoger i stor ut sträckning ser individuella faktorer hos eleven som den största anledningen till problematisk
skolfrånvaro. Lärare anser att de får en del till väldigt mycket hjälp från specialpedagogen i det
närvarofrämjande arbetet, samtidigt som specialpedagogerna tycker att de ger mycket hjälp till
lärarna i dessa frågor. Specialpedagogerna själva ser dock att andra professioner i högre grad
är behjälpliga, en bild som inte delas av lärarna. Lärare anser att rektor borde ha det största
ansvaret i gymnasieskolans närvarofrämjande arbete, där i stället specialpedagogerna ser
mentorerna som de som borde ha störst ansvar. Studien kan därför bidra med att synliggöra
specialpedagogens roll i det närvarofrämjande arbetet, men även vilka förväntningar som finns
hos både specialpedagog och lärare på specialpedagogens roll i det arbetet.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-06-27Author
Andersson, Marie
Lagnemo, Nils
Nilsson, Linda
Keywords
problematisk skolfrånvaro
förebyggande och främjande arbete
organisations- och systemteori
enkätstudie
Language
swe