• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Examensarbeten master, Högskolan för scen och musik
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Examensarbeten master, Högskolan för scen och musik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pipor - Koralvariationer i klusterskulpturer

Pipes - Chorale variations in cluster sculptures

Abstract
I föreliggande arbete Pipor - koralvariationer i klusterskulpturer beskrivs en kollaborering mellan två olika konstnärliga uttryck där jag själv är utövare som organist och keramiker. Jag undersöker hur de två konstnärliga uttrycken kan samverka samt hur de påverkar varandra i olika processer och konstnärliga beslut. Arbetet har resulterat i ljudande skulpturer. Den konstnärliga processen har en utforskande karaktär som vilar på ett dualistiskt fundament, dels existentiellt, dels kommunikativt. Den existentiella delen handlar om att problematisera och utforska vad en orgel och vad kyrkomusik är, medan den kommunikativa syftar till att begrunda hur man kan kommunicera orgel- och kyrkomusik. En av grundstommarna i arbetet utgörs av cirkulär rytmik och repetition. I mänskliga relationer, i vardagens göromål, i allt slags lärande och i kyrkans uttryck finns rytmen som grund, den finns i våra cirkulära liv. Dag som blir natt som blir dag och årstiderna som cykliskt byter skepnad. Den cirkulära livsrytmiken sker i repetitiv form. I detta projekt träder rytmiken fram på olika sätt i dess delar: i pipformernas likheter och olikheter med cirkelformens återkommande, ostinatoliknande repetition men också i de skulpterade klustrens färgkombinationer och förhållande till varandra. Rytmiken uppträder också i den musikaliska framställningen där en enda idé fått utgöra grunden för varje musikaliskt parti. Slutligen blir mångfalden av liknande bilder genom sin repetitiva rytmik en förstärkning av varandra till att utgöra en större bild. Det musikaliska stoffet har sin utgångspunkt i de fyra elementen vatten, eld, luft och jord. De musikaliska partierna består dels av variationer utifrån koraler ur den svenska psalmboken och som på något vis knyter an till något av de fyra elementen, dels av rena improvisationer som också är kopplade till elementen. De skulpturala formerna påminner om ett orgellandskap med pipor uppradade bredvid varandra men de påminner också om organiska former som man kan finna i naturen. På så vis återspeglas de fyra elementen även i skulpturernas former och färger.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/81884
Collections
  • Examensarbeten master, Högskolan för scen och musik
View/Open
Thesis (2.354Mb)
Appendix (4.536Mb)
Audio File (316.0Kb)
Audio File (486.0Kb)
Audio File (487.1Kb)
Audio File (1.108Mb)
Audio File (366.1Kb)
Audio File (2.049Mb)
Audio File (525.7Kb)
Audio File (411.3Kb)
Audio File (334.5Kb)
Audio File (388.4Kb)
Audio File (979.5Kb)
Audio File (742.7Kb)
Audio File (379.6Kb)
Audio File (390.0Kb)
Audio File (927.7Kb)
Audio File (717.1Kb)
Audio File (588.8Kb)
Audio File (5.116Mb)
Date
2024-06-20
Author
Louise, Jansson
Keywords
Kluster
cirkulär rytmik
den inre nödvändighetens princip
orgel
handens kunskap
praktik
koralvariation
repetition
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV