• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FRECUENCIAS LÉXICAS EN DOS MANUALES SUECOS DE ELE un análisis de corpus de las primeras cinco franjas de frecuencia

Sammanfattning
En este trabajo se compara la representación de palabras de alta y media frecuencia en dos manuales de ELE de tercer curso de secundaria superior sueco para analizar su densidad léxica y, así, determinar su potencial eficacia en la adquisición de vocabulario. Dado que los textos para la comprensión lectora de los libros fueron utilizados como objetos de estudio, el marco teórico gira en torno a la adquisición incidental de vocabulario. Por lo tanto, no sólo fue importante la presencia de familias léxicas y sus franjas de frecuencia, sino también las frecuencias de repetición de palabras, así como el cálculo de estas que revela la cobertura léxica global, o densidad léxica de los textos en su conjunto. Además de mapear la presencia de las cinco primeras franjas de frecuencia en los dos libros de texto, se analiza palabras repetidas más de 10 veces más allá de las franjas de alta frecuencia utilizando el programa MultilingProfiler y la lista de frecuencias A Frequency Dictionary of Spanish. A pesar de un número significativamente menor de palabras totales, se encuentra una mayor densidad léxica en todas las franjas de frecuencia en Caminando 3 debido a una mayor variedad de tipos de texto.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
I detta arbete jämförs representationen av hög- och medelfrekventa ord i två ELE-läroböcker från tredje året på gymnasiet i Sverige för att analysera deras lexikaliska täthet och därmed bestämma deras potentiella effektivitet i ordförrådsinlärning. Eftersom böckernas måltexter var de som var avsedda för läsförståelse, kretsar det teoretiska ramverket kring incidentell ordinlärning. Därför var inte bara närvaron av lexikaliska familjer och deras frekvensband viktigt, utan också frekvenserna för upprepning av ord, såväl som deras beräkning som avslöjar den globala lexikala täckningen, eller den lexikala tätheten av texterna som helhet. Förutom att kartlägga närvaron av de första fem frekvensbanden i de två läroböckerna, analyseras ord som upprepas mer än 10 gånger utanför högfrekvensbanden med hjälp av programmet MultilingProfiler och frekvenslistan A Frequency Dictionary of Spanish. Trots ett betydligt lägre antal totala ord finns en större lexikal täthet i alla frekvensband i Caminando 3 på grund av en större variation av texttyper.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/81769
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
SPL 2024-020 Read, Samantha, spanska, kandidat.pdf (750.4Kb)
Datum
2024-06-17
Författare
Read, Samantha
Nyckelord
Spanska
Vocabulario
Frecuencia Léxica
Manuales
ELE
Lectura
Vokabulär
Ordfrekvens
Kursböcker
Spanska som främmandespråk
Läsning
Serie/rapportnr.
SPL 2024-020, kandidat, spanska
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV