Dialogisk undervisning i matematik - En kvalitativ studie om matematiklärares tankar kring dialogisk undervisning och speciallärares stödjande roll
Abstract
Denna studie undersöker dialogisk undervisning i matematik. Det är en kvalitativ studie vars
syfte är att ta reda på mellan- och högstadielärares tankar kring dialogisk undervisning och
hur lärare anser att speciallärare med specialisering mot matematikutveckling kan hjälpa dem
att implementera mer dialog i deras dagliga matematikundervisning. Begreppet dialogisk
undervisning är förankrat i sociokulturell teori enligt vilken lärande sker i en social praxis och
språket ses som det viktigaste, men inte det enda redskapet i kunskapsmediering.
Denna studie har en fenomenologisk forskningsansats i och med att den undersöker
matematiklärares förståelse och levda erfarenheter av ett dialogiskt undervisningsfenomen. I
studien förekommer även det specialpedagogiska perspektivet i den mening att arbetet
undersöker speciallärarens stödjande roll i processen att implementera mer dialog och
kommunikation under matematiklektioner för ökad delaktighet och inkludering av alla elever.
Resultaten av denna studie tyder på att begreppet dialogisk undervisning är relativt okänt
bland de lärare som intervjuats, ändå är kommunikation allmänt erkänt som ett av de viktiga
momenten i matematikundervisningen. Speciallärarens roll i att stödja pedagoger att
implementera mer samtal under matematiklektioner för att öka inkludering, ses av lärarna
som vidsträckt, och involverar alltifrån aktivt arbete med elever till handledning av pedagoger
i ämnen som rör matematikdidaktik och ämnesspecifika svårigheter. Studien belyser behovet
av att undersöka dialogisk undervisning inom ett bredare urval av matematiklärare samt
behovet av att forska vidare om samarbete mellan speciallärare och matematiklärare.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-06-07Author
Bottomley, Eva
Bäcklin, Sara
Keywords
dialogisk undervisning
matematik
kommunikation
speciallärare
Language
swe