AKTIVITETSBALANSEN SKULLE BEHÖVA BÖRJA MYCKET TIDIGARE En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters professionella resonemang kring att arbeta med ungdomar som har ADHD
Abstract
Bakgrund Under de senaste årtiondena har diagnoser av ADHD ökat bland
barn och ungdomar, troligtvis på grund av ökad kunskap och
medvetenhet samt utvidgade diagnoskriterier. Vanliga symptom
inkluderar bristande uppmärksamhet och/eller hyperaktivitet impulsivitet. Uppskattningar från Socialstyrelsen placerar
förekomsten av ADHD bland pojkar i Sverige mellan tio och sex
procent, medan för ungdomar generellt är siffran mellan fem och sju
procent. Behandlingen kan innefatta medicinering, terapi och
anpassningar i skol- eller arbetsmiljön.
Syfte Att undersöka arbetsterapeuters professionella resonemang kring att
arbeta med aktivitetsbalans för ungdomar med ADHD.
Metod Kvalitativ studie med induktiv ansats. Datainsamling gjordes genom
semistrukturerade intervjuer med arbetsterapeuter som har
erfarenhet av att arbeta med ungdomar som har ADHD. Analysen
genomfördes med kvalitativ innehållsanalys.
.
Resultat Analysen resulterade i tre huvudkategorier: Motverka
vardagsutmaningar, Arbetsterapeutisk kompetens för att arbeta med
aktivitetsbalans och Arbetsterapeutiska interventioner. Centrala
fynd inkluderar vikten av motivation, energihantering och
föredragna verktyg. Resultatet visar på enighet om aktivitetshinder
och behov av förebyggande arbete i skolan.
Slutsats Resultaten visade på olika synsätt och verktyg, med enighet om
vikten av förebyggande åtgärder i skolan, energihantering och
motivering. Trots studiens begränsningar som den digitala
intervjumiljön och det begränsade deltagarantalet så bidrar studien
till arbetsterapins kunskapsbas och kan ge riktlinjer för att förbättra
stödet för ungdomar med ADHD att uppnå en mer hållbar
aktivitetsbalans.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-05-30Author
Svarvali, Rebecca
Jaanson, Stefan
Keywords
Arbetsterapi, ungdom, tonåring, adhd
Language
swe