Show simple item record

dc.contributor.authorHagberg, Johan
dc.contributor.authorHansson, Lena
dc.contributor.authorHolmberg, Ulrika
dc.contributor.authorSörum, Niklas
dc.contributor.authorBjörner, Emma
dc.contributor.authorEkström, Karin M.
dc.contributor.authorPetersson McIntyre, Magdalena
dc.contributor.editorHagberg, Johan
dc.contributor.editorHansson, Lena
dc.contributor.editorHolmberg, Ulrika
dc.contributor.editorSörum, Niklas
dc.date.accessioned2024-05-22T08:48:12Z
dc.date.available2024-05-22T08:48:12Z
dc.date.issued2024-05-23
dc.identifier.issn2002–8156 (Print)
dc.identifier.issn2002–8164 (Online)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/81346
dc.description.abstractI Konsumtionsrapporten 2024 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2023. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även hållbarhetsaspekter på konsumtionen samt hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2023 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Årets Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. I den första av fördjupningsdelarna diskuterar Magdalena Petersson McIntyre och Emma Björner lyxkonsumtionens utveckling, status, hållbarhet och moral. I den andra fördjupningsdelen belyser Karin M. Ekström kulturkonsumtion med fokus på konstutställningar.sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherCentrum för konsumtionsforskningsv
dc.titleKONSUMTIONSRAPPORTEN 2024sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record