Automatiseringens mångsidiga påverkan på försörjningsstöd - Socialsekreterares upplevelser av en socialtjänst i förändring
Abstract
Automatisering inom socialtjänsten aktualiserar en diskussion om hur teknikens påverkan på människobehandlande organisationer ska förstås. Den rådande diskussionen inom forskningen är delad, där automatiseringen både beskrivs bidra till enhetliga och mer rättvisa bedömningar samtidigt som andra menar att den hotar det professionella handlingsutrymmet och därmed kan utmana den individuella behovsprövningen. Den teknologiska utvecklingen välkomnas av kommuner och regioner och beskrivs som en nödvändighet för att möta framtida behov. Inom försörjningsstöd har en rad kommuner infört en automatisering som innebär att återansökningar av ekonomiskt bistånd hanteras av en digital kollega. Studien ämnade att
undersöka socialsekreterares upplevelser av implementeringen av den digitala kollegan och det empiriska underlaget grundade sig i kvalitativa intervjuer med sex socialsekreterare på försörjningsstödsenheter i en svensk kommun. Det empiriska materialet genomgick en tematisk analys för att sedan analyseras och diskuteras utifrån begreppet street-level bureaucracy, (svenska: gräsrotsbyråkrati) för att belysa socialsekreterarnas upplevelser av hur automatiseringen har påverkat deras arbete. Studien visade att automatiseringen ledde till vissa möjligheter, men också nya utmaningar som socialsekreterarna behövde hantera i och
med att automatiseringen även påverkade hur organisatoriska mål, riktlinjer och förhållningssätt formulerades.
Degree
Student essay
Date
2024-05-15Author
Lagerlöf, Petter
Reuterberg, Agnes
Keywords
socialtjänst
automatisering
försörjningsstöd
street-level bureaucracy
gräsrotsbyråkrati
Language
swe