Browsing D-uppsatser by Title
Now showing items 106-125 of 369
-
Game Design Patents - Protecting the Internal Mechanisms of Video Games?
(2004)The aim of this thesis is to investigate the importance of patents as a means to protect the design of video games. It also includes a survey of relevant patents in the on-line database of the United States Patent and ... -
GapiDraw för Symbian Portning av ett grafikbibliotek från Windows till Symbian
(2004)The purpose of this thesis is to investigate the possibility of developing high performance games for mobile phones and handheld computers with different operating systems running on different hardware, using a common ... -
Genetiska algoritmer i adaptiva rekommendationssystem
(1998)Denna uppsats behandlar genetiska algoritmer som är en del av machine learning. Machine learning är ett område inom vetenskapen artificiell intelligens. I arbetet har vi tillämpat genetiska algoritmer för att uppnå lärande ... -
Get your organisation together. Video-mediated communication in an informal setting.
(1999)Videoconferencing is a way to make people meet regardless of the geo-graphical distance between them. In recent years, it has become possible to use the Internet as a carrier for communication of this type. This has opened ... -
Globalisering eller lokalisering av elektroniska-handelsplatser över geografiska områden.
(2001)There are a large amount of business transactions made on the Internet each day. With each passing day the market for e-commerce grows and creates opportunities for e-business companies. Even if the market is expanding is ... -
Granskning av värderingsmodeller för den offentliga sektorn
(2005)IT investments in today’s modern organizations are a bigger part of the investment portfolio and it is important that one tries to find out what the business value of these investments are. That is the case within medical ... -
Ett gränssnitt - flera kulturer - en användbarhetsevaluering av Spotfires gränssnitt ur ett japanskt perspektiv
(2002)För att optimera användbarheten bör system vara olika utformade för olika människor. Innehållet i ett grafiskt gränssnitt bör ha som utgångspunkt hur en användare tänker och vilka värderingar den har. Ett sätt att ... -
Gränssnitt för små och mobila klienter
(2002)Abstrakt Avhandlingen visar på vad en konstruktör av användargränssnitt bör ha i åtanke vid konstruktion av ett gränssnitt för små och mobila klienter. Den ger även en bild av vad ett användargränssnitt är, samt förklarar ... -
Gränssnittsdesign - med användaren i fokus
(1998)Att designa ett användargränssnitt är inte särskilt svårt. Utmaningen ligger i att skapa ett gränssnitt som tar hänsyn till människans förmåga och beteende ö egenskaper vi varken kan påverka eller förändra. För att utreda ... -
GRID COMPUTING SOM PLATTFORM FÖR DATA MINING - en kvalitativ undersökning över egenskaperna hos grid computing och deras möjlighet att tillgodose kraven hos data mining
(2004)Vi har utfört en studie i syfte att undersöka i vilken mån computational grids kan tillgodose kraven processorkraft, processorkraft på begäran, stora mängder minne, robusthet, säkerhet och integritet samt enkel tillgång ... -
Hälsoinformation på Internet - vad kan den användas till och - vilket mervärde skapas för patienter?
(2002)SAMMANFATTNING Uppsatsen behandlar hälsa på Internet. De frågeställningar som jag har haft för avsikt att belysa i arbetet är: ?Vilka användningsområden kan enskilda patienter ha för hälsoinformation via Internet?? och ... -
Helpdesk ur ett kunskapsperspektiv
(2001)Denna magisteruppsats belyser ett antal organisatoriska faktorer som påverkar kunskap, lärande och Knowledge Management i en helpdeskmiljö. Den tar också upp teorier kring lärande organisationer och kunskapsföretag. Syftet ... -
EN HOLISTISK SYN PÅ KUNDRELATIONER Riktlinjer för utvecklande av kundrelationer med hjälp av IT
(2003)Denna uppsats söker belysa hur företag kan bli konkurrenskraftiga genom att arbeta aktivt med kundrelationer med hjälp av IT. Frågan som ställdes var: Vad bör företag beakta, såväl organisatoriskt som tekniskt, när de vill ... -
How to evaluate IT/IS investments - The criteria used depending on the underlying needs
(2005)Efforts to find appropriate criteria, which are used to evaluate IT/IS-investments, are intensified by researchers and practitioners due to the increasing impact of IT. The difficulties when measuring IT/IS investments ... -
HOW TO SOLVE THE “MILLION USER PROBLEM”? Identity and access management in a global environment
(2004)Identity management and Access management are new concepts on the Internet, containing functionality as single-sign on and authentication. The need of those concepts is arising out of an enormous amount of possible users ... -
Hur bedöms affärsnyttan av IS/IT? - En studie över fem svenska företags tillvägagångssätt
(2004)Begreppet IT-produktivitetsparadoxen har uppkommit genom de enorma summor som lagts ut på IT utan att en ökad produktivitet har kunnat utläsas. Numer spenderas globalt årligen 2000 miljarder dollar på IT och dess betydelse ... -
HUR KAN BESLUTSPROCESSEN STÖDJAS AV DATA MINING?
(2001)In the complex world in which organisations exists is it not an easy task to make correct judgements of the environment. In most cases the competition is very keen. This situation makes great demands of having knowledge ... -
Hur kan IOS användas för att effektivisera inköpsprocessen? Interorganisatoriska system och inköp – En studie i hur IOS kan användas för att effektivisera inköpsprocessen hos företag inom livsmedelsbranschen
(2004)Genom att låta informationssystem ta steget längre än att bara fungera som samordnare inom en organisation till att fungera som länken mellan köpare och säljare skapas möjligheter att effektivisera affärsprocesser som ... -
Hur kan IS/IT relateras till förbättringar av kundtransaktioner respektive kundrelationer?
(2004)Den stora konkurrens som avbildar dagens världsmarknad visar att det är mycket svårt för en organisation att skapa sig konkurrensfördelar och ännu svårare att behålla dessa över tid. Företagen har använt sig av olika ... -
Hur klickar man på ett ljud?-Auditiv interaktion baserat på mänskliga förutsättningar
(2000)The purpose of this thesis has been to investigate the basis for creating a direct manipulation interface based on sound out of a mobile use perspective, and to investigate how far the research on audio interfaces has ...