Åtta lärares uppfattningar av att arbeta med övergångar mellan aktiviteter för elever i årskurs 1–3 i anpassad grundskola.
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare uppfattar arbetet med övergångar
mellan aktiviteter under skoldagen för elever i årskurs 1–3 i anpassad grundskola.
Följande frågeställningar har använts i studien: Hur uppfattar lärarna att de arbetar med eleverna
vid övergångar mellan aktiviteter i anpassad grundskola? Vilka möjligheter och utmaningar
uppfattar lärarna i arbetet med elevernas övergångar mellan aktiviteter i anpassad grundskola?
Hur uppfattar lärarna att de vill utveckla sitt arbete med elevernas övergångar mellan aktiviteter
i anpassad grundskola?
Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är det relationella perspektivet som fokuserar på
lärmiljöns utformning i mötet med eleven. Dilemmaperspektivet lyfts också fram utifrån att
utbildningssystemet står inför vissa grundläggande dilemman som hela tiden kräver olika for mer av beslut.
Metod: En kvalitativ intervjustudie där semistrukturerad intervju och fenomenografi används
som metodologi och metod. Deltagarna i studien är åtta lärare i årskurs 1–3 i anpassad grund skola och alla intervjuer har genomförts digitalt.
Resultat: Resultatet i studien visar att en övergång uppfattades på olika sätt. Exempelvis som
att avsluta något för att påbörja något nytt eller som en förflyttning i miljön. Studien betonar
vikten av att förbereda eleverna inför övergångar mellan aktiviteter och att tillvägagångssättet
är av betydelse för att lyckas. Timer, bildstöd och musik är några exempel som lyfts fram i detta
arbete. Identifierade möjligheter i arbetet med elevernas övergångar är sammantaget relations skapande samt att utveckla elevernas självständighet och lärmiljön. Att utforma och tydliggöra
lärmiljön bidrog också till främjandet av elevernas självständighet. Identifierade utmaningar
belyser aspekter som kommunikationsfel mellan lärare och personal, skolans fysiska miljö samt
bristen på tid. Lärarnas uppfattningar om önskad utveckling i arbetet med elevernas övergångar
handlar främst om samverkan med andra professioner för att få tips på pedagogiska strategier
och tillvägagångssätt.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-05-02Author
Sjögren, Maria
Wiksten, Malin
Keywords
anpassad grundskola
intellektuell funktionsnedsättning
lärmiljö
övergångar
lärare
relationer
Language
swe