• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Åtta lärares uppfattningar av att arbeta med övergångar mellan aktiviteter för elever i årskurs 1–3 i anpassad grundskola.

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare uppfattar arbetet med övergångar mellan aktiviteter under skoldagen för elever i årskurs 1–3 i anpassad grundskola. Följande frågeställningar har använts i studien: Hur uppfattar lärarna att de arbetar med eleverna vid övergångar mellan aktiviteter i anpassad grundskola? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar lärarna i arbetet med elevernas övergångar mellan aktiviteter i anpassad grundskola? Hur uppfattar lärarna att de vill utveckla sitt arbete med elevernas övergångar mellan aktiviteter i anpassad grundskola? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är det relationella perspektivet som fokuserar på lärmiljöns utformning i mötet med eleven. Dilemmaperspektivet lyfts också fram utifrån att utbildningssystemet står inför vissa grundläggande dilemman som hela tiden kräver olika for mer av beslut. Metod: En kvalitativ intervjustudie där semistrukturerad intervju och fenomenografi används som metodologi och metod. Deltagarna i studien är åtta lärare i årskurs 1–3 i anpassad grund skola och alla intervjuer har genomförts digitalt. Resultat: Resultatet i studien visar att en övergång uppfattades på olika sätt. Exempelvis som att avsluta något för att påbörja något nytt eller som en förflyttning i miljön. Studien betonar vikten av att förbereda eleverna inför övergångar mellan aktiviteter och att tillvägagångssättet är av betydelse för att lyckas. Timer, bildstöd och musik är några exempel som lyfts fram i detta arbete. Identifierade möjligheter i arbetet med elevernas övergångar är sammantaget relations skapande samt att utveckla elevernas självständighet och lärmiljön. Att utforma och tydliggöra lärmiljön bidrog också till främjandet av elevernas självständighet. Identifierade utmaningar belyser aspekter som kommunikationsfel mellan lärare och personal, skolans fysiska miljö samt bristen på tid. Lärarnas uppfattningar om önskad utveckling i arbetet med elevernas övergångar handlar främst om samverkan med andra professioner för att få tips på pedagogiska strategier och tillvägagångssätt.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80978
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_HT23_SPP601_MW_MS.pdf (671.3Kb)
Date
2024-05-02
Author
Sjögren, Maria
Wiksten, Malin
Keywords
anpassad grundskola
intellektuell funktionsnedsättning
lärmiljö
övergångar
lärare
relationer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV