• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan vi ta vara på den pedagogiska måltidens möjligheter? Ett utvecklingsarbete om barns samtal i förskolan

Abstract
Detta utvecklingsarbete belyser förskollärarens sätt att ta vara på måltiden som ett redskap till en pedagogisk samtalsstund. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka om språkliga förhållningssätt kan skapa möjligheter till samtalsstöttning och språkliga utmaningar hos barnen även under måltiden samt pedagogernas sätt att svara upp till samtalsinviter, om fördjupande frågor ställs och om alla barn har samma möjlighet till talutrymme. Ett problem som drivit fram detta utvecklingsarbete är att måltidens fokus hamnat på att mätta magar inom en viss tidsram och inte en stund som har potential att utveckla barnens språk. Arbetet utgår ifrån en kvalitativ ansats med den sociokulturella teorin som teoretisk bakgrund. Vald metod som används är observationer via videoinspelning på förskolans ipad. Fokus med videoobservationen har varit förskollärarens interaktion i barnens samtal på en förskola, under fyra måltider. Det insamlade materialet har transkriberats och analyserats utifrån de centrala begrepp som finns inom den sociokulturella teorin. Utvecklingsarbetets resultat visar att förskolläraren använder sig av olika redskap för att stötta barns kommunikation och bidra till variationsrika samtal. Redskapen som synliggörs i utvecklingsarbetet är kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt, gester och språkliga begrepp. Under observationstillfällena synliggörs en varm och tillåtande språklig miljö där förskolläraren inte svarar upp till alla samtalsinviter och ställer generellt få fördjupande frågor. Ett annat resultat som studien visar är att det mest kommunikativa barn tar upp den största delen av det gemensamma talutrymmet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80143
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
möllerfrieda_171261_7396693_LÖXV2G_VÅr23_Annefrid Möller.pdf (755.3Kb)
Date
2024-02-29
Author
Möller, Annefrid
Keywords
Pedagogisk måltid, sociokulturellt perspektiv, interaktion, kvalitativ studie, appropriering, scaffolding, proximal utvecklingszon
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV