• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från äldst till yngst. Pedagogers uppfattningar om överlämningar från förskola till förskoleklass.

Abstract
Vid en övergång är en samsyn mellan pedagoger central, där kommunikation och samverkan är grundläggande. I styrdokument beskrivs vad förskola och förskoleklass förväntas sträva efter i övergången mellan förskola och förskoleklass. Därav undersöker vi i examensarbetet hur nio pedagoger uppfattar överlämningen, med särskilt fokus på vad som anses vara för barnets bästa. Vilka förväntningar har pedagogerna på överlämningar mellan förskola och förskoleklass? Vilken syn har pedagogerna på samverkan och kommunikation om överlämningar mellan de olika skolformerna? Hur tolkar pedagogerna barnperspektivet ”barnets bästa” i överlämningar mellan förskola och förskoleklass? Studien utgår från den fenomenografiska metodansatsen där vi genom halvstrukturerade intervjuer undersöker pedagogers olika uppfattningar kring överlämningen mellan förskola och förskoleklass. I resultatet ser vi att trygghets- och relationsskapande aspekter utmärker sig hos majoriteten av pedagogerna. Organisatoriska perspektiv på exempelvis hur handlingsplaner i övergången upplevs lyfts fram. Pedagogerna framhäver hur betydelsefull en väl fungerande kommunikation och samverkan mellan skolformerna är. Vidare synliggörs en tvetydighet om vad de båda skolformerna anser vara relevant information att dela utifrån deras olika perspektiv på sociala och akademiska förmågor hos barnen, samt framhävs den sekretess som råder mellan skolformerna. Slutligen lyfter vi fram hur pedagogerna upplever kontinuitet och progression i övergången.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80091
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Ida Hansson, Marina Källman & Johanna Svensson LÖXA2G_V22 75%.pdf (941.2Kb)
Date
2024-02-27
Author
Hansson, Ida
Källman, Marina
Svensson, Johanna
Keywords
Handlingsplan, förskola, förskoleklass, Kommunikation, samverkan, övergång, överlämning och överlämningsetiskt förhållningsätt,
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV