• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. Vi valde dessa frågor: Hur uppfattar förskollärare fenomenet omsorg? Hur beskriver förskollärare omsorgsbegreppet i relation till lärande och utveckling? Hur diskuterar förskollärare omsorgsuppdraget i arbetslaget? Resultaten visar på olika uppfattningar och erfarenheter av omsorgsbegreppet, dessutom såg vi olika uppfattningar om omsorg i relation till utveckling och lärande. Å andra sidan är det mer betoning på lärande och dess värde, samtidigt som begreppet omsorg och dess innebörd kan bli osynligt. Sociala förhållanden, säkerhet, grundläggande behov och bemötande är viktiga aspekter som används vid beskrivning av omsorgsbegreppet. I denna studie betonade förskollärare vikten av säkerhet och hur stor roll bemötande har för att bygga dessa trygga relationer. Vissa förskolelärare har visat att den egna känslomässiga utvecklingen är en viktig del av att främja en god omsorg för barn. Å andra sidan ser vissa förskolelärare omsorg som en del av sitt förhållningssätt, vilket i sin tur har viktiga konsekvenser för barns förhållningssätt och omsorg. Dessutom påvisar resultatet varierande uppfattningar kring helhetsuppdraget, en mångfald av förskollärare ser relationen mellan omsorgen, utveckling och lärande som en helhet. En del uttalanden påvisar att omsorgen är elementär i utveckling och lärande, andra utsagor lyfter fram att omsorgen blir placerad i skymundan när det kommer till undervisningen, då lärandet hamnar i centrum. Somliga resultat uppvisar att det resoneras olika om omsorgs begreppet, då förskollärare har skilda kunskaper av omsorgsuppdraget.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/80089
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Etedal Awde, Daniella Somi LÖXA2G_V22 75%.pdf (623.6Kb)
Datum
2024-02-27
Författare
Somi, Daniella
Awde, Etedal
Nyckelord
Omsorg, omsorgsetik, utveckling, lärande, förskolläraren, uppfattningar, erfarenheter, sociala relationer, förhållningssätt, livsvärld, intersubjektivitet och trygghet.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV