• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hantverkstekniker i slöjd

En intervjustudie om slöjdlärares val av ämnesinnehåll och progression i slöjdens mjuka material

Abstract
I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av hantverkstekniker, men hur undervisningen planeras och genomförs är helt upp till läraren själv att avgöra om. Syftet med denna studie är därav att få insikt i vilka hantverkstekniker som lärare inkluderar när de undervisar i slöjdens mjuka material samt vilken kunskapssyn som ligger bakom lärarnas didaktiska val av hantverkstekniker. Studiens syftar även till att belysa hur lärare resonerar kring progression i undervisning om hantverkstekniker. Studien är utförd genom semistrukturerade intervjuer där sex slöjdlärare har medverkat, lärarna fick även fylla i ett kvantitativt formulär inför intervjuerna. Resultatet från studien visar att maskinsömnad är slöjdens vanligaste hantverksteknik följd av handsömnad. Vidare visar resultatet att det som styr lärares didaktiska val vid undervisning om hantverkstekniker påverkas av flera olika faktorer. Några av dessa faktorer är ämnets kursplan och målet med undervisningen samt elevers motivation. Resultatet av hur lärare resonerar kring progression visade att progression för lärarna i studien handlade om att bygga vidare på tidigare kunskap, att lärare behöver göra didaktiska val för att främja progression samt att progression även är viktigt för elevers personliga utveckling.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80085
Collections
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
View/Open
Hantverkstekniker i slöjd.pdf (807.7Kb)
Date
2023
Author
Hjortenhag, Rebecka
Keywords
Slöjd, slöjdundervisning, hantverkstekniker, ämneskonception, progression.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV