• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.

Abstract
Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. I den reviderade läroplanen har begreppet digital kompetens fått en ny beskrivning utifrån en nationell digitaliseringsstrategi som gäller även för skolväsendet. Ett av läroplansmålen handlar just om digitalisering, där förskolan ska ge ’’de förutsättningar som behövs för att utveckla barns förmåga till att upptäcka och utforska teknik i vardagen’’(14) (Skolverket, 2018). Intresset för studien låg i hur stora skillnader som uppfattades utifrån VFU tillfällena, där vi som studenter jämförde verksamheterna med varandra och där det blev tydligt att det såg olika ut beroende på vilken förskola studenten befann sig i. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger1 om användning av läsplattor som ett lärverktyg i utbildningen på förskolan? 2. I vilken utsträckning uppfattar pedagogerna att läsplattor utgör en möjlighet eller ett hinder, relaterat till läroplanens mål avseende digitalisering? Sammanfattningsvis visade resultatet från enkätens datainsamling ett positivt förhållningssätt utifrån pedagogernas uppfattningar kring digitalisering i förskolan. Pedagogerna använder läsplattor som ett lärverktyg inom förskolans utbildning. Ett fåtal svar lutade mot ett kritiskt förhållningssätt till användandet av läsplattor och det beror på brist på kunskap inom ämnet samt att huvudman inte gått ut med några tydliga direktiv angående hur pedagogerna ska tillämpa läsplattor i den pedagogiska verksamheten. I stort sett hade respondenterna liknande uppfattningar. Begrepp som används i studien är följande: pedagogernas uppfattningar samt lärande och utveckling.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80077
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G_V21_Martina Larsson. Caroline Ribarska.pdf (785.3Kb)
Date
2024-02-26
Author
Ribarska, Caroline
Larsson, Martina
Keywords
Pedagogers uppfattningar, läsplattor, digital teknik, lärande och utveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV