En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om specialpedagogiska insatser för barn med behov av särskilt stöd.
Abstract
Förskollärare arbetar dagligen med barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Vi har
gjort en intervjustudie där vi valt att intervjua förskollärare eftersom det är den yrkesgrupp
som spenderar mest tid tillsammans med barnen. Syftet med studien är att undersöka
förskollärares uppfattningar om specialpedagogiska insatser för barn med behov av särskilt
stöd i tre olika kommuner i sydvästra Sverige, varav en kommun tillhör en storstad. Studiens
delsyfte är att undersöka hur förskollärare uppfattar arbetet med specialpedagogiska insatser i
förskolan. De centrala begrepp som har behandlats under studien är: uppfattning, barnsyn och
normbrytande funktionalitet. Frågeställningarna vi har försökt besvara i studien är: Hur
beskriver förskollärare arbetet med specialpedagogiska insatser i förskolan?
Hur avgör förskollärare om ett barn är i behov av särskilt stöd?
Vi har gjort en kvalitativ studie som grundas i den hermeneutistiska teorin och en
fenomenografisk metodologi. Åtta förskollärare har intervjuats. Resultatet av intervjuerna
visar att de har en relativ likvärdig uppfattning om vad barn med behov av särskilt stöd
innebär. Det tydliggörs även hur centralt det är med en gemensam barnsyn i arbetslaget.
Samtliga förskollärare lyfter att specialpedagoger är lättillgängliga och att de har ett bra
samarbete med specialpedagogen men att det kan bli en utdragen process. Slutligen berättar
förskollärarna vikten av rektorns roll när det handlar om arbetet med specialpedagogiska
insatser för barn med behov av särskilt stöd.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-26Author
Nascimento, Maria
Fernandez Rey, Silvia
Martin, Veronica
Keywords
Uppfattning, barnsyn, normbrytande funktionalitet, förskollärare, barn med behov av särskilt stöd, intervju
Language
swe