Förskollärares uppfattningar om TAKK i förskolan - En fenomenografiskt studie -
Abstract
Under vår förskollärarutbildning har vi tillägnats många nya kunskaper. Under en kurs om
specialpedagogik fick vi upp intresset för TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande
Kommunikation) och hur det kan användas i förskolan. Vi ser många fördelar med
kommunikationsverktyget, men har varierande erfarenheter av hur mycket TAKK används i
förskolan. Utifrån detta bestämde vi oss för att undersöka förskollärares uppfattningar om
TAKK utifrån frågeställningen: Vilka uppfattningar har förskollärare om TAKK i förskolan?
För att besvara vår forskningsfråga har vi valt att genomföra en kvalitativ studie med intervju
som metod utifrån en fenomenografisk ansats. Vi har intervjuat sex förskollärare, där det
sammanställda resultatet visar sex olika uppfattningar. Dessa är följande: Uppfattningen att
TAKK gynnar barn i behov av särskilt stöd, Uppfattningen av TAKK som ett gemensamt
språk, Uppfattningen av TAKK som ett hjälpmedel för att förtydliga kommunikation,
Uppfattningen att TAKK är något roligt, Uppfattningen att TAKK kräver samarbete och
slutligen Uppfattningen att vilja arbeta mer med TAKK.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-26Author
Lundgren, Maja
Månsson, Emilia
Ringhage, Ida
Keywords
TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), förskola, förskollärare, fenomenografi
Language
swe