Närvarande möjliggörare eller begränsad helikopterlärare.
En kvalitativ studie av hur fritidslärares förhållningssätt skapar utrymme för lek.
Abstract
Fritidshemmet ska enligt ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet”
(Lgr22, 2022, s.25) stimulera barnens utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull
fritid. Barn behöver dels ges utrymme att vara sina egna aktörer med tillräckligt mycket fri tid
och fri lek. Fritiden kan på så sätt upplevas som glädjerik och meningsfull. Samtidigt behöver
barnen genom lärarnas olika förhållningssätt och interaktion utmanas och inspireras mot
utveckling och lärande samt stöttas i det sociala relationsarbetet. Detta kan beskrivas som ett
mångfacetterat uppdrag, där lärare medvetet behöver inta olika didaktiska positioner för att
stödja barns aktörskap.
Syftet med denna studie är att undersöka vilka förhållningssätt som lärare i fritidshem
intar i relation till barns lek, hur de i sitt förhållningssätt skapar utrymme för lek och vidare
agerar för att berika barns utveckling i relation till leken. Med utgångspunkt i syfte och
frågeställningar har vi valt att i tidigare forskning fördjupa oss i lärares förhållningssätt och
lärande genom lek, då dessa ständigt återkommer i relation till varandra i både teori och
praktik. Studien ramas in av barndomssociologiska utgångspunkter för att synliggöra och
fördjupa förståelsen av lärarnas tankar och praktik.
Analysens metodval består av intervjuer och observationer. Dessa genomfördes på tre
fritidshem på två olika skolor. Sammantaget intervjuades åtta lärare och observationer
genomfördes på alla närvarande lärare i samtliga fritidshem.
Slutsatsen är att lärarnas syn på lek präglas av egen uppväxt, erfarenhet, personlighet och
utbildning. Lärarna värdesätter och ger utrymme för leken i sin egen rätt samtidigt som de
lyfter den som ett viktigt medel för lärande. Synen på lek påverkar lärarnas förhållningssätt.
De förhållningssätt som synliggjorts genom analys är möjliggörare, närvarande men inte
deltagande, övervakare, medvetet frånvarande och delaktig vid behov. Lärarna möter
fritidshemmets uppdrag genom flexibilitet och skapar utrymme för lek genom att pendla
mellan dessa positioner. Parallellt påverkas verksamheten av ramfaktorer som begränsar
lärarna i deras förhållningssätt, vilket också leder till att lärarnas möjligheter till att skapa
utrymme för lek minskar.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-21Author
Engblom, Madelene
Mellbin Holmberg, Linn
Keywords
barns aktörskap, fritidshem, lärare i fritidshem, förhållningssätt, barndomssociologi, intervju och observation.
Language
swe