Lärare i fritidshems syn på likvärdig utbildning i fritidshem.
- Geografiska lägets och socioekonomiska förutsättningars påverkan.
Abstract
I denna text kommer ni få läsa om likvärdigheten i fritidshemmet på tre olika skolor som har
olika geografiska lägen i Göteborg. Fritidshemmet har inte alltid varit en del av läroplanen
men under 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen med ett eget syfte och centralt
innehåll. Detta innebär att fritidshemmet har mål som verksamheten ska uppnå. I denna
kvalitativa studie, med semistrukturerade intervjufrågor som metod, kommer lärares
uppfattningar och resonemang om likvärdighet i fritidshem att undersökas. De
frågeställningar som studien utgår ifrån är vad innebär en likvärdig utbildning för lärare i
fritidshem? Hur likvärdig anser lärare i fritidshem att utbildningen är, baserat på geografiskt
läge och socioekonomiska förutsättningar? Studien baseras på resonemang från en lärare i
fritidshem och en fritidsledare från, det som kommer kallas, område A samt två lärare i
fritidshem från område B. Empirin har därefter, utifrån tre olika forskningsperspektiv,
analyserats. Tidigare forskning som behandlas är utifrån reformernas påverkan på
likvärdighet, socioekonomiska villkor och segregationens påverkan på likvärdighet, mångfald
och mångkultur i skolan och undervisning i fritidshem för likvärdighet. Resultatet och
analysen visar, enligt lärarnas resonemang, att olika faktorer påverkar den likvärdiga
utbildningen i fritidshemmet. Dessa är bland annat formen av styrning i skolan, det
geografiska läget samt vårdnadshavares bakgrund. Vidare begränsas likvärdigheten av
mängden, planeringstid samt andra utmaningar som differentieras beroende på förutsättningar
av området.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-21Author
Angelova Lund, Emelie
Sharifi Daramadi Sikström, Katrin
Keywords
Likvärdighet, Fritidshem, Kommunalisering, Socioekonomiska förutsättningar, Miljö, Bakgrund
Language
swe