”ÄR DU NYFIKEN PÅ ATT STUDERA VIDARE?”
“Are you curious about studying further?”
Abstract
Bakgrund: Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för den svenska sjukvården, i
samtliga av landets regioner saknas specialistsjuksköterskor och det är brist på erfaren
personal. Kompetensbristen kan utgöra ett hot mot patientsäkerheten. Trots att satsningar görs
för att fler sjuksköterskor ska specialistutbilda sig är det inte tillräckligt många som gör det.
Syfte: Att undersöka grundutbildade sjuksköterskors inställning till att specialistutbilda sig
inom kirurgisk vård.
Metod: En fokusgruppsstudie med 16 grundutbildade sjuksköterskor från kirurgiska
avdelningar på ett universitetssjukhus i Sverige. En kvalitativ innehållsanalys med stöd av
Graneheim och Lundman (2004) genomfördes.
Resultat: Fyra huvudkategorier framkom: Kunskap om utbildningen, organisatoriska
förutsättningar, personliga förutsättningar samt specialistsjuksköterskans roll. Grundutbildade
sjuksköterskor ansåg att specialistutbildningen i kirurgisk vård leder till en diffus
yrkesroll. Specialistsjuksköterskan får fler administrativa uppgifter och mindre tid i den
patientnära omvårdnaden, något som ses som ett hinder för att vilja specialistutbilda sig. Att
skriva examensarbete och att använda forskning sågs också som hinder. Samtidigt sågs
utbildningen som en bra fördjupning som ökade tryggheten för både patienter och personal.
Slutsats: Specialistsjuksköterskor har en viktig roll genom att sprida ny forskning och
kunskap vidare till medarbetare. Mer patientnära arbete hade kunnat locka fler att
specialistutbilda sig. Enhetschefer och sjukhusledning har en viktig roll i att informera om
vilka möjligheter till specialistutbildning som finns och ta vara på det intresse medarbetarna
visar.
Degree
Student essay
Other description
Background: The supply of skills is a major challenge for the Swedish healthcare system,
with a shortage of specialist nurses and experienced staff. The lack of competence poses a
threat to patient safety. Even though efforts are being made to encourage nurses to specialize,
not enough are doing so.
Aim: To investigate undergraduate nurses' attitudes towards specialist training in surgical
care.
Method: A focus group study with a total of 16 participants employed at surgical wards at a
university hospital in Sweden. A qualitative content analysis supported by Graneheim and
Lundman (2004) was conducted.
Results: Four main categories emerged, “Knowledge of the education”, “organizational
conditions”, “personal conditions” and “the role of the specialist nurse”. Nurses believe that
specialist training in surgical care leads to a diffuse professional role. When the specialist
nurse receives more administrative tasks, she disappears from the care close to the patient,
which is seen as an obstacle to wanting specialist training. Using research and writing a
student thesis was also seen as obstacles. Having nurses with post graduate education in the
ward was considered to bring security to both nursing staff and patients.
Conclusion: The specialist nurse can have an important role in helping to spread knowledge
and new research to the rest of the unit. If the nurse specialist gets to work closer to the
patient, more would be interested in specializing. Hospital management have an important
role in informing about what opportunities for specialist training are available and taking
advantage of the interest shown by employees.
View/ Open
Date
2024-02-12Author
Ferlin, Hanna
Hopf, Linnea
Keywords
Fundamentals of Care, kirurgisk vård, kunskap, patientsäkerhet, specialistsjuksköterska, specialistsjuksköterskeutbildning
Language
swe