Förstelärare i fritidshem.
En kvalitativ studie om hur försteläraruppdraget omsätts i praktiken av lärare i fritidshem.
Abstract
Fritidshemmets verksamhet står inför många utmaningar. Stora barngrupper, outbildad
personal, inte ändamålsenliga lokaler och bristande planeringstid för att nämna några. Vi ser
att det finns ett behov av någon form av förändring som kan hjälpa till att skapa en tydlig
struktur och ledning på fritidshemmet. Med detta sagt ämnar vi i denna intervjustudie att
undersöka hur förstelärare i fritidshems uppdrag omsätts i praktiken.
Genom att intervjua 9 förstelärare i fritidshem från olika kommuner undersöker vi hur
uppdraget är utformat. Vilka möjligheter de anser sig ha att påverka utvecklingen inom
fritidshemmets verksamhet och vilka utmaningar de ser i och med uppdraget.
Studien utgår från Ball’s m.fl (2012) policy enactment teori och teorin används för att
analysera resultatet.
Resultatet visar på hur en förstelärare i fritidshem kan användas för att utveckla samt höja
kvaliteten på fritidshemmets verksamhet. Arbetsuppgifter kan innebära att leda, utveckla,
organisera och strukturera. Risken finns dock att försteläraren kommer längre och längre ifrån
undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-12-07Author
Silow, Alexandra
Sjöstrand, Annie
Keywords
Förstelärare i fritidshem, förstelärarreformen, policy enactment teori, tolkande perspektiv, materiellt perspektiv, diskursivt perspektiv.
Language
swe