Show simple item record

dc.contributor.authorKalén, Albin
dc.contributor.authorHägg, Amanda
dc.date.accessioned2023-12-07T12:52:03Z
dc.date.available2023-12-07T12:52:03Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/79361
dc.description.abstract2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. Men hur ser vårdnadshavarna på fritidshemmet? Är det en plats för barnet att vara på när de arbetar eller studerar, eller är fritidshemmet en plats för lärande? Denna kvalitativa studie med enkätundersökning som metod har som syfte att undersöka vårdnadshavares synsätt på fritidshemmet som en plats för lärande, utveckling och omsorg. Samt hur de ser på samverkan mellan hem och fritidshem. Frågeställningarna studien utgår från är; Hur beskriver vårdnadshavare sina uppfattningar av fritidshemmet som en plats för lärande, utveckling och omsorg? Vad anser vårdnadshavare att eleven lär sig under sin tid på fritidshemmet? Vilket synsätt gällande samverkan mellan hem och fritidshem ger vårdnadshavare uttryck för? I studien deltog 43 respondenter från två olika skolor i två olika kommuner. Den ena skolan är placerad på landsbygden medan den andra skolan i tätorten. Resultatet från enkätundersökningen analyserades sedan utifrån en tematisk analys där vi använde Braun och Clarkes (2016) sex faser för att identifiera, analysera och rapportera mönster i empirin. Den teoretiska utgångspunkten vi utgår ifrån i arbetet är pragmatismen där kunskapen ska vara till nytta för människan och därigenom bidra till hur vi hanterar olika situationer och problem i livet Resultatet av studien visar att vårdnadshavarna ser på fritidshemmet som en plats för lärande där utveckling och omsorg ingår i fritidsverksamheten. Samverkan mellan hemmet och fritidshemmet är viktigt för att vårdnadshavarna ska få en inblick i fritidsverksamheten samt känna sig delaktiga i sitt barns vistelse på fritidshemmet.en
dc.language.isosween
dc.subjectFritidshem, Vårdnadshavare, Lärande, Utveckling, Omsorg, Samspel, Pragmatismen
dc.title”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”en
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om vårdnadshavares syn på fritidshemmet.en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record