dc.contributor.author | Hijazi, Sireen | |
dc.contributor.author | Holst, Susan | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T12:39:37Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T12:39:37Z | |
dc.date.issued | 2023-12-07 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/79358 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på
fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och
välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som
medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. Studiens syfte var även att undersöka vilka
förutsättningar som ges för ett utomhuspedagogiskt arbete. För att nå studiens syfte har vi
utgått från följande frågeställningar:
● Hur beskriver lärare utomhusmiljön som en lärandemiljö i fritidshemmet?
● Hur beskriver lärarna att elevernas välmående påverkas av lärmiljön utomhus i
fritidshemmet?
● Vilka möjligheter och eventuella begränsningar upplever lärare i fritidshem av
utomhuspedagogiskt arbete?
Studiens teorianknytningar knyts an till olika begrepp från det sociokulturella perspektivet,
situerat lärande och KASAM som kopplas samman till resultat och diskussion. Studien tar sin
grund i kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex lärare verksamma i fritidshem och en
biträdande rektor. Fem av intervjuerna har genomförts digitalt via Teams och resten
genomförts fysiskt. Alla intervjuer har spelats in och transkriberats för att sedan kunna
analyseras.
Den insamlade empirin har analyserats och sorterats i olika teman för att förtydliga studiens
resultat. Lärarna i studien beskriver utemiljön på fritidshemmet som en lärmiljö med många
fördelar. Huvudresultaten i studien visar att elevernas lek och spel samt den fysiska aktiviteten
i utemiljön är av stor vikt för fritidshemmet. Övriga kategorier som framkommit är känsla av
sammanhang och platsens betydelse samt lärandet i utomhusmiljön. De begränsningarna som
framkommit i studien och som lärarna upplever är otillräckliga personalresurser, dåligt väder,
oengagerade elever, oengagerad personal och tidsbrist för planering. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | fritidshem, utemiljö, lärmiljö, lekens betydelse, meningsfull fritid, utomhuspedagogik, situerat lärande, KASAM, sociokulturellt perspektiv | en |
dc.title | Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet. | en |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem upplever lärmiljön utomhus och hur de anser att utemiljön kan främja en meningsfull fritidshemstid. | en |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |