• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet.

En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem upplever lärmiljön utomhus och hur de anser att utemiljön kan främja en meningsfull fritidshemstid.

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. Studiens syfte var även att undersöka vilka förutsättningar som ges för ett utomhuspedagogiskt arbete. För att nå studiens syfte har vi utgått från följande frågeställningar: ● Hur beskriver lärare utomhusmiljön som en lärandemiljö i fritidshemmet? ● Hur beskriver lärarna att elevernas välmående påverkas av lärmiljön utomhus i fritidshemmet? ● Vilka möjligheter och eventuella begränsningar upplever lärare i fritidshem av utomhuspedagogiskt arbete? Studiens teorianknytningar knyts an till olika begrepp från det sociokulturella perspektivet, situerat lärande och KASAM som kopplas samman till resultat och diskussion. Studien tar sin grund i kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex lärare verksamma i fritidshem och en biträdande rektor. Fem av intervjuerna har genomförts digitalt via Teams och resten genomförts fysiskt. Alla intervjuer har spelats in och transkriberats för att sedan kunna analyseras. Den insamlade empirin har analyserats och sorterats i olika teman för att förtydliga studiens resultat. Lärarna i studien beskriver utemiljön på fritidshemmet som en lärmiljö med många fördelar. Huvudresultaten i studien visar att elevernas lek och spel samt den fysiska aktiviteten i utemiljön är av stor vikt för fritidshemmet. Övriga kategorier som framkommit är känsla av sammanhang och platsens betydelse samt lärandet i utomhusmiljön. De begränsningarna som framkommit i studien och som lärarna upplever är otillräckliga personalresurser, dåligt väder, oengagerade elever, oengagerad personal och tidsbrist för planering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/79358
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
hijazisireen_175069_7952851_LRXA2G_HT23-Susan_Holst,Sireen_Hijazi-1[1].pdf (791.0Kb)
Datum
2023-12-07
Författare
Hijazi, Sireen
Holst, Susan
Nyckelord
fritidshem, utemiljö, lärmiljö, lekens betydelse, meningsfull fritid, utomhuspedagogik, situerat lärande, KASAM, sociokulturellt perspektiv
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV