dc.description.abstract | Tävlingsaktiviteter har under en tid varit något som debatterats häftigt. Skolinspektionen
har tagit en kritisk ståndpunkt till användning av dessa i skolkontext. Vilka uppfattningar
finns kring dessa bland skolans övriga aktörer? Syftet med denna forskningsöversikt var att
uppmärksamma elevers, lärarstudenters och lärares uppfattningar av tävlingsmoment i
skolämnet. Genom sökning i databaserna Educational research complete, ERIC och
SPORTDiscus har resultat från nio vetenskapliga artiklar inhämtats. Dessa påvisade att
uppfattningen i stor mån var positiv och att tävlingsaktiviteter setts som användbara när de
modifierats och fått rätt fokus. Effekter som förbättring av samarbete, sportsmannaanda och
ökad motivation lyftes fram av studiernas deltagare. Däremot, i de fall när tävlingsaktiviteten
fått fel fokus, påvisades negativa effekter såsom exkluderande av elever, framför allt flickor
och lågpresterande elever. Även fysiska och verbala konflikter beskrevs som en följd av
tävlingsaktiviteter med huvudfokus på tävlingens utfall. Därmed besatt elever, lärarstudenter
och lärare uppfattningen att tävlingsmoment i skolämnet idrott varit användbara och
givit positiva effekter när de haft rätt fokus. Forskningsöversikten har understrukit att det
finns bristande underlag gällande nordisk forskning inom detta ämne. | en |