Show simple item record

dc.contributor.authorCenterstam, Estelle
dc.contributor.authorOlsson, Elias
dc.date.accessioned2023-12-07T09:42:24Z
dc.date.available2023-12-07T09:42:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/79352
dc.descriptionExamensarbete 1, Idrott och hälsa, Ämneslärarprogrammeten
dc.description.abstractTävlingsaktiviteter har under en tid varit något som debatterats häftigt. Skolinspektionen har tagit en kritisk ståndpunkt till användning av dessa i skolkontext. Vilka uppfattningar finns kring dessa bland skolans övriga aktörer? Syftet med denna forskningsöversikt var att uppmärksamma elevers, lärarstudenters och lärares uppfattningar av tävlingsmoment i skolämnet. Genom sökning i databaserna Educational research complete, ERIC och SPORTDiscus har resultat från nio vetenskapliga artiklar inhämtats. Dessa påvisade att uppfattningen i stor mån var positiv och att tävlingsaktiviteter setts som användbara när de modifierats och fått rätt fokus. Effekter som förbättring av samarbete, sportsmannaanda och ökad motivation lyftes fram av studiernas deltagare. Däremot, i de fall när tävlingsaktiviteten fått fel fokus, påvisades negativa effekter såsom exkluderande av elever, framför allt flickor och lågpresterande elever. Även fysiska och verbala konflikter beskrevs som en följd av tävlingsaktiviteter med huvudfokus på tävlingens utfall. Därmed besatt elever, lärarstudenter och lärare uppfattningen att tävlingsmoment i skolämnet idrott varit användbara och givit positiva effekter när de haft rätt fokus. Forskningsöversikten har understrukit att det finns bristande underlag gällande nordisk forskning inom detta ämne.en
dc.language.isosween
dc.subjectIdrott och hälsaen
dc.subjecttävlingen
dc.subjectlärareen
dc.subjecteleveren
dc.subjectlärarstudenteren
dc.subjectuppfattningen
dc.titleVinnare eller förlorare? En forskningsöversikt av tävling i skolämnet idrotten
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record