Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.
Abstract
Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi
upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till
utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet
att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt
jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och
en utomhusprofil. I vår studie har vi intervjuat fyra fritidslärare samt observerat verksamheten
på två fritidshem belägna på skolor i olika områden men i samma kommun.
Samtliga informanter i studien hade en positiv inställning till utomhuspedagogik som metod
för lärande och pekade på flera möjligheter till lärande med hjälp av naturen. Informanterna
lyfte även utomhusvistelse som en främjande faktor för elevernas hälsa och sociala
utveckling. Informanterna upplevde också att utemiljön många gånger är mer tillåtande än
inomhus och ger goda förutsättningar till inkludering för elever med särskilda behov.
Resultatet visar även att förhållanden och förutsättningar i fritidshemmens sätt att nyttja
utemiljön för utomhuspedagogik varierade på de olika skolorna. Utmaningar som framkom i
den traditionella profilen var brist på personal, svårigheter med att motivera barnen att gå ut
och det fanns en osäkerhet hos fritidslärarna att bedriva utomhuspedagogik. Hos
fritidshemmet med utomhusprofil upplevdes inga större utmaningar förutom att vissa elever
ibland saknade rätta kläder för utomhusvistelse. Våra slutsatser är att fritidslärarna har en
positiv inställning till utomhuspedagogik och att fritidslärarna har en samsyn i hur
utomhuspedagogik kan bedrivas, men att det skiljde sig åt mellan fritidshemmen hur metoden
realiserades i verksamheten. Vi tror att fritidshem med utomhusprofil kan bidra med mycket
kunskap till de traditionella fritidshemmen om hur utomhuspedagogik kan tillämpas i
verksamheten samt skapa möjligheter till ökad motivation för elevernas lärande.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Bäck, Annie
Verdin, Linn
Keywords
utomhuspedagogik, fritidshem, rörelse, motivation, lärande, inkludering
Language
swe