• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

Abstract
Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. I vår studie har vi intervjuat fyra fritidslärare samt observerat verksamheten på två fritidshem belägna på skolor i olika områden men i samma kommun. Samtliga informanter i studien hade en positiv inställning till utomhuspedagogik som metod för lärande och pekade på flera möjligheter till lärande med hjälp av naturen. Informanterna lyfte även utomhusvistelse som en främjande faktor för elevernas hälsa och sociala utveckling. Informanterna upplevde också att utemiljön många gånger är mer tillåtande än inomhus och ger goda förutsättningar till inkludering för elever med särskilda behov. Resultatet visar även att förhållanden och förutsättningar i fritidshemmens sätt att nyttja utemiljön för utomhuspedagogik varierade på de olika skolorna. Utmaningar som framkom i den traditionella profilen var brist på personal, svårigheter med att motivera barnen att gå ut och det fanns en osäkerhet hos fritidslärarna att bedriva utomhuspedagogik. Hos fritidshemmet med utomhusprofil upplevdes inga större utmaningar förutom att vissa elever ibland saknade rätta kläder för utomhusvistelse. Våra slutsatser är att fritidslärarna har en positiv inställning till utomhuspedagogik och att fritidslärarna har en samsyn i hur utomhuspedagogik kan bedrivas, men att det skiljde sig åt mellan fritidshemmen hur metoden realiserades i verksamheten. Vi tror att fritidshem med utomhusprofil kan bidra med mycket kunskap till de traditionella fritidshemmen om hur utomhuspedagogik kan tillämpas i verksamheten samt skapa möjligheter till ökad motivation för elevernas lärande.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/79012
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
2Y_JA_publicera_A_Back_&_L_Verdin_LRXA1G_HT21[1].pdf (626.7Kb)
Date
2023-10-26
Author
Bäck, Annie
Verdin, Linn
Keywords
utomhuspedagogik, fritidshem, rörelse, motivation, lärande, inkludering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV