Fritidshemmens verksamhet
- En studie om pedagogers, vårdnadshavares och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshemmen.
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers
uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i
verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar
brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. Vår hypotes är om
anledningarna kan finnas inom omsorg, lärmiljö, rekreation, aktiviteter, struktur, relationer
men också hur verksamheten bemöter utmanande elever. På fritidshemmen sker en stor del
fostran där eleverna får lära sig om empati, sociala samspel, självtillit, självkänsla, skapa en
värdegrund och demokratiskt tänkande med mera genom gemensam aktivitet och inom lekens
ramar. Fritidshem har enligt läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
(2019) ett kompletterande och kompenserande uppdrag. Varför det är önskvärt att alla barn får
ta del av av en så bra och anpassad miljö som möjligt inom fritidshemmen.
I studien utgår vi från frågeställningarna: Hur uppfattar intressenterna att verksamheten
fungerar med avseende på balansen mellan rekreation och aktivitet i de olika fritidshemmen?
Hur uppfattar intressenterna att det fungerar med relationer, struktur och lärmiljön i de olika
fritidshemmen?
För undersökningen valde vi en kvalitativ metod som baseras på kategorisering av resultaten i
mentimeter, som renderade i förutbestämda frågor samt följdfrågor som underlag för
semistrukturerade intervjuer med olika intressenter. Resultaten av intervjuerna gav oss
möjligheten att anpassa och fördjupa oss i ämnet. Som stöd i analysen använder vi oss av
relevant forskning och utgår ifrån tre olika perspektiv, barnperspektivet genom att skapa oss
en förståelse kring vad som är viktigt för eleverna kring deras deltagande på fritidshem
kopplat till relationer. Sociokulturella perspektivet när vi studerar aktiviteter, lek och lärande
samt lärmiljö. Relationella perspektivet när vi studerar pedagogers bemötande av utmanande
elever. En viktig slutsats av studiens resultat är att flera vårdnadshavare, pedagoger och
rektorer påtalar att fritidshemmen inte tillhandahåller rekreation i tillräcklig utsträckning.
Detta kan vidare tolkas som en brist på till exempel kompetens hos pedagogerna, olämpliga
lokaler och personalbrist. Vår insikt har stärkts av studien om hur viktigt det är med resurser
och kompetens för att kunna erbjuda eleverna en bra vägledning och utvecklas till bra och
fungerande medborgare.
Då det har varit svårt att hitta forskning om rekreation i fritidshem skulle det vara intressant
med ett forskningsupplägg om hur svenska fritidshem lever upp till det lagstadgade kravet om
att erbjuda eleverna rekreation i fritidshem, (SFS 2010:800).
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Schädlich, Sandra
Andersson, Jenny
Keywords
Fritidshem, corona, rekreation, relationer, struktur, aktiviteter, lärmiljö och utmanande barn
Language
swe