Show simple item record

dc.contributor.authorKullberg, Charlotte
dc.contributor.authorPetrusson, Josefin
dc.date.accessioned2023-10-26T14:09:34Z
dc.date.available2023-10-26T14:09:34Z
dc.date.issued2023-10-26
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/79006
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem anpassar verksamheten för elever inom NPF –spektra samt för de elever som inte diagnostiserats, men som de ser är i behov av extra stöd. Detta i förhållande till de utmaningar som finns på fritidshemmet i stort, såsom stora elevgrupper, integrering av alla elever, kunskap hos lärare samt lärmiljöer. Vi undersökte de avgöranden och övervägningar lärare ställs inför i arbetet med de anpassningar som krävs för att inkludera alla elever. Teoretiska aspekter och förhållningssätt som är hjälpsamma för att förstå praktiken har också studerats. Vi utförde sex stycken intervjuer med utbildade lärare i fritidshem, vilka representerade fem olika arbetsplatser. Resultatet visar att lärare ofta gör anpassningar på både individ- och gruppnivå som är möjligt i en grupporienterad verksamhet. Många upplever också en stor begränsning i att kunna fullfölja fritidshemmets uppdrag för denna grupp elever.en
dc.language.isosween
dc.subjectNPF-spektra, fritidshem, anpassningar, lärmiljö, elever i behov av extra stöd, hindrande faktoreren
dc.titleÄr fritidshemmets lärmiljöer tillgängliga för alla?en
dc.title.alternativeHinder, effekter och anpassningar för elever inom NPFspektrat samt elever i behov av extra stöd.en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record