Show simple item record

dc.contributor.authorAlpsoy, Matias
dc.contributor.authorPlegas, Nikos
dc.date.accessioned2023-10-26T14:03:49Z
dc.date.available2023-10-26T14:03:49Z
dc.date.issued2023-10-26
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/79004
dc.description.abstractSyftet med studien är att ta reda på om eleverna ges inflytande och delaktighet på fritidshemmet och att undersöka hur eleverna får möjlighet till att påverka. Genom våra kvalitativa semistrukturerade intervjuer har vi bearbetat materialet, analyserat med teori som utgår ifrån barndomssociologin och de teoretiska begreppen aktörskap, makt och barns perspektiv. Resultatet vi kom fram till är att eleverna känner att de har möjlighet till inflytande och delaktighet, men att det yttersta beslutsfattandet ligger hos pedagogerna. Det sker ett samspel mellan eleverna och pedagogerna som gör att eleverna har förståelse men samtidigt förhåller de sig till de outtalade normer och ramar som finns i verksamheten. Således blir elevernas aktörskap och aktiva handlingar till stor del att välja mellan alternativ och innehåll i verksamheten.en
dc.language.isosween
dc.subjectBarnperspektiv, aktörskap, makt, inflytande och delaktighet.en
dc.title-Dom vuxna bestämmer ju, det är svårt att förklara.en
dc.title.alternativeEn studie om elevers inflytande och delaktighet.en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record