dc.contributor.author | Alpsoy, Matias | |
dc.contributor.author | Plegas, Nikos | |
dc.date.accessioned | 2023-10-26T14:03:49Z | |
dc.date.available | 2023-10-26T14:03:49Z | |
dc.date.issued | 2023-10-26 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/79004 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att ta reda på om eleverna ges inflytande och delaktighet på
fritidshemmet och att undersöka hur eleverna får möjlighet till att påverka.
Genom våra kvalitativa semistrukturerade intervjuer har vi bearbetat materialet, analyserat
med teori som utgår ifrån barndomssociologin och de teoretiska begreppen aktörskap, makt
och barns perspektiv. Resultatet vi kom fram till är att eleverna känner att de har möjlighet till
inflytande och delaktighet, men att det yttersta beslutsfattandet ligger hos pedagogerna. Det
sker ett samspel mellan eleverna och pedagogerna som gör att eleverna har förståelse men
samtidigt förhåller de sig till de outtalade normer och ramar som finns i verksamheten.
Således blir elevernas aktörskap och aktiva handlingar till stor del att välja mellan alternativ
och innehåll i verksamheten. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Barnperspektiv, aktörskap, makt, inflytande och delaktighet. | en |
dc.title | -Dom vuxna bestämmer ju, det är svårt att förklara. | en |
dc.title.alternative | En studie om elevers inflytande och delaktighet. | en |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |