• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av genusperspektiv i fritidshemmet.

Abstract
Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem bedriver fritidspedagogiskt arbete med genusperspektiv och varifrån lärare i fritidshem får med sig lämpliga verktyg för hur de kan arbeta med genusperspektiv, inte enbart vetskapen om att de ska göra det. Forskningsfrågorna syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem reflekterar kring sitt arbete ur ett genusperspektiv och hur lärare i fritidshem beskriver sitt bemötande av barn med olika könstillhörigheter. Dessutom syftar studien att undersöka varifrån lärare i fritidshem får sina verktyg för att arbeta ur ett genusperspektiv. Studien utgår från en queerteoretisk utgångspunkt som förklarar kön som något som görs, även ett relationellt perspektiv som innebär att individen påverkas av olika faktorer på olika nivåer i omgivningen och formas av miljön. Studien redogör för en socialkonstruktivistisk förklaringsmodell om manligt och kvinnligt som kulturella idéer som upprätthålls i den sociala praktiken, vilket innebär att våra sociala handlingar upprätthåller kulturella idéer om kön. Studien genomförs genom kvalitativa intervjuer med fyra fritidspedagoger och/eller lärare i fritidshem med mellan tio och trettio års arbetserfarenhet, två nyexaminerade lärare i fritidshem samt två yrkesverksamma studenter som läser grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Intervjuerna genomfördes och transkriberades under hösten 2022. I studiens resultat visar det sig att lärare i fritidshem försöker utmana elevers stereotypa föreställningar om manligt och kvinnligt, däremot har informanterna olika inställningar till genusbegreppet. Dessutom visar det sig att eget engagemang är en avgörande faktor för den grad genusperspektiv inkluderas i lärares arbete i fritidshem samt i lärarstudenters utbildning. Strukturella förutsättningar påverkar också den grad genusperspektiv präglar fritidshemmet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78994
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
annotated-Hellqvist20K.2020Rydberg20D.28202320LA4rares20med20i20-20kvalitativ20omC320erfaren.pdf (536.9Kb)
Date
2023-10-26
Author
Hellqvist, Kristina
Rydberg, Daniel
Keywords
Genus, kön, genusperspektiv, fritidshem, könsnormer, queerteori, pojkar, flickor, lärare, elev, relationellt perspektiv, könsroller.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV