Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet
En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av genusperspektiv i fritidshemmet.
Abstract
Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt
läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och
diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande
könsnormerna. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem bedriver
fritidspedagogiskt arbete med genusperspektiv och varifrån lärare i fritidshem får med sig
lämpliga verktyg för hur de kan arbeta med genusperspektiv, inte enbart vetskapen om att de
ska göra det. Forskningsfrågorna syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem reflekterar
kring sitt arbete ur ett genusperspektiv och hur lärare i fritidshem beskriver sitt bemötande av
barn med olika könstillhörigheter. Dessutom syftar studien att undersöka varifrån lärare i
fritidshem får sina verktyg för att arbeta ur ett genusperspektiv. Studien utgår från en
queerteoretisk utgångspunkt som förklarar kön som något som görs, även ett relationellt
perspektiv som innebär att individen påverkas av olika faktorer på olika nivåer i omgivningen
och formas av miljön. Studien redogör för en socialkonstruktivistisk förklaringsmodell om
manligt och kvinnligt som kulturella idéer som upprätthålls i den sociala praktiken, vilket
innebär att våra sociala handlingar upprätthåller kulturella idéer om kön. Studien genomförs
genom kvalitativa intervjuer med fyra fritidspedagoger och/eller lärare i fritidshem med
mellan tio och trettio års arbetserfarenhet, två nyexaminerade lärare i fritidshem samt två
yrkesverksamma studenter som läser grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i
fritidshem. Intervjuerna genomfördes och transkriberades under hösten 2022. I studiens
resultat visar det sig att lärare i fritidshem försöker utmana elevers stereotypa föreställningar
om manligt och kvinnligt, däremot har informanterna olika inställningar till genusbegreppet.
Dessutom visar det sig att eget engagemang är en avgörande faktor för den grad
genusperspektiv inkluderas i lärares arbete i fritidshem samt i lärarstudenters utbildning.
Strukturella förutsättningar påverkar också den grad genusperspektiv präglar fritidshemmet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Hellqvist, Kristina
Rydberg, Daniel
Keywords
Genus, kön, genusperspektiv, fritidshem, könsnormer, queerteori, pojkar, flickor, lärare, elev, relationellt perspektiv, könsroller.
Language
swe