Digitala verktyg i fritidshemmet
En kvalitativ studie om hur digitala verktyg används av grundlärare i fritidshem.
Abstract
Målet med denna uppsats är att identifiera och diskutera tankar kring digitala verktyg bland
legitimerade grundskolelärare på fritidshem. Studien genomfördes genom kvalitativa
intervjuer med legitimerade grundskollärare på olika fritidshem i Göteborgsområdet.
Tematisk analys användes för att analysera data som extraherades från dessa intervjuer. Två
nyckelteman bland intervjupersonernas svar identifierades. Det första temat handlar om
pedagogiska visioner i relation till arbetet med digitala verktyg i fritidshemsverksamheten.
Studien finner en mängd pedagogiska idéer relaterade till användningen av digitala verktyg i
fritidshemssammanhang. Det andra temat handlar om hinder som påverkar grundlärarnas
förmåga att integrera digitala verktyg i sin fritidshemsutbildning. Studien illustrerar vanliga
hinder som försvårar och begränsar möjligheterna till att integrera digitala verktyg i
fritidshemsutbildningen. Studien drar slutsatsen att dessa hinder påverkar hur digitala verktyg
uppfattas och används på fritidshem.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Voicu, Patrick
Selimani, Zana
Keywords
Digitala verktyg, IKT, fritidshem
Language
swe