• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik – varför eller varför inte?

Sammanfattning
Studiens syfte är att ta reda på hur arbetet med utomhuspedagogik ser ut i svenska fritidshem och vilka förutsättningar som krävs för att kunna arbeta med det. Vi har formulerat tre olika frågeställningar utifrån syftet. Frågeställningarna har vi sedan utgått från när vi genomfört studien. Studiens data har samlats in genom intervjuer och observation. Det har utförts semistrukturella intervjuer med utbildade lärare i fritidshem på sex olika skolor. Skolorna tillhör samma kommun och har olika inriktningar. Studiens resultat visar att de faktorer som påverkar arbetet med utomhuspedagogik främst är det dubbla uppdraget, stöd från rektorer samt tidigare erfarenheter. Vi har kommit fram till det resultatet då de lärare i fritidshem som arbetar med utomhuspedagogik avstår från det dubbla uppdraget, har stöd från rektorer och har tidigare erfarenhet. Det finns även fler slutsatser om vad som påverkar arbetet med utomhuspedagogik som vi kommit fram till i vår studie.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/78985
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
broströmsophie_146453_6880078_LRXA2G_VT23_Jasmine_Axmalm,_Sophie_Broström[1].pdf (293.9Kb)
Datum
2023-10-26
Författare
Axmalm, Jasmine
Broström, Sophie
Nyckelord
Utomhuspedagogik, fritidshem, platsupplevelse, dubbla uppdraget.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV