Utomhuspedagogik – varför eller varför inte?
Abstract
Studiens syfte är att ta reda på hur arbetet med utomhuspedagogik ser ut i svenska fritidshem
och vilka förutsättningar som krävs för att kunna arbeta med det. Vi har formulerat tre olika
frågeställningar utifrån syftet. Frågeställningarna har vi sedan utgått från när vi genomfört
studien. Studiens data har samlats in genom intervjuer och observation. Det har utförts
semistrukturella intervjuer med utbildade lärare i fritidshem på sex olika skolor. Skolorna
tillhör samma kommun och har olika inriktningar.
Studiens resultat visar att de faktorer som påverkar arbetet med utomhuspedagogik främst är
det dubbla uppdraget, stöd från rektorer samt tidigare erfarenheter. Vi har kommit fram till det
resultatet då de lärare i fritidshem som arbetar med utomhuspedagogik avstår från det dubbla
uppdraget, har stöd från rektorer och har tidigare erfarenhet. Det finns även fler slutsatser om
vad som påverkar arbetet med utomhuspedagogik som vi kommit fram till i vår studie.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-26Author
Axmalm, Jasmine
Broström, Sophie
Keywords
Utomhuspedagogik, fritidshem, platsupplevelse, dubbla uppdraget.
Language
swe