Ett fritidshem för de äldre barnen
En kvalitativ studie om varför barn i årskurs 4 och 5 slutar delta i fritidshemmets verksamhet.
Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur barn i årskurs 4 och 5 resonerar kring att sluta delta i
fritidshemmets verksamhet samt hur vi kan göra fritidshemmet mer attraktivt för barnen i
årskurs 4 och 5. Fritidshemmet ska vara en verksamhet för barn som utgår från barnens
intressen och behov. Trots detta visar statistik från Skolverket att antalet inskrivna barn i
fritidshemmet minskar markant efter nioårsåldern.
Studiens frågeställningar är 1) “Vilka faktorer beskriver barnen som viktiga för en god
fritidsverksamhet och hur vill barn att fritidshemsverksamheten ska se ut?, 2) Hur beskriver
barn fritidshemmet gentemot fritidsgårdar, föreningsliv och hemmet?, 3) Vilken funktion
tycker barnen att fritidshemmet ska ha i deras liv?”. Empiri har samlats in genom
semistrukturerade intervjuer med barn. Totalt genomfördes sju intervjuer med fjorton barn.
Studien utgår ifrån barndomssociologisk teoribildning. Inom barndomssociologin betraktas
barn som kompetenta aktörer i sina egna liv som är viktiga att ta hänsyn till.
Resultatet visade att olika fritidsverksamheter konkurrerade över barns fritid och att barn
därför valde bort fritidshemmet för att delta i andra fritidsverksamheter. En annan orsak som
barn angav till att de valde bort fritidshemmet var en brist på ork och ett behov av vila, vilket
barnen tyckte var svårt att göra i fritidshemmet eftersom det inte fanns platser att dra sig
undan till. Faktorer som barnen angav som viktiga för en god fritidsverksamhet var hur väl
intresse- och åldersanpassat materialet var samt hur stort handlingsutrymme barnen upplevde
att de hade i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-24Author
Taylor, Victoria
Hedfors, Paulina
Bolander, Andreas
Keywords
fritidshem, fritid, barnperspektiv, barndomssociologi, aktiviteter, meningsfull fritid.
Language
swe