Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?
En kvalitativ intervjustudie om barns uppfattningar och inställning till skogen.
Abstract
På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse.
Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska
undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv,
vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. I det här arbetet undersöks barns
upplevelse av skogen på fritidshemmet och vad barn tycker om skogen som lekplats. Studien
fokuserar också på skogen som plats för lärande och hälsa. För att ta reda på detta användes
teori om barns perspektiv och barnperspektiv samt begreppen lärande och lek.
Med utgångspunkt i två frågeställningar, “Hur uppfattar barn på fritidshem att de får ta del av
skogens resurser och hur påverkar naturen deras lärande och hälsa?” och “Hur skiljer sig barns
lek i skogen jämfört med på skolgården?” intervjuades barn på två fritidshem. Det insamlade
materialet transkriberades, sorterades och kategoriserades för att sedan analyseras. Resultatet
kom fram till att det finns ett intresse hos barn att gå till skogen men att fritidshemmen inte går
dit. Resultatet kommer också fram till att barn blir mer fria och fantasifulla i skogen samt att
fler barn leker med varandra. Det blir också tydligt hur barns rörelsemönster förändras.
Slutsatsen är att skogen som plats gynnar barns utveckling och hälsa men fritidshemmen väljer
att inte utnyttja skogens resurser även om barnen själva berättar att de vill gå dit.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-23Author
Eriksson, Alva
Eriksson, Linda
Keywords
Skogen, fritidshem, utomhuslek, barns perspektiv, platser
Language
swe