• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

En kvalitativ intervjustudie om barns uppfattningar och inställning till skogen.

Abstract
På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. I det här arbetet undersöks barns upplevelse av skogen på fritidshemmet och vad barn tycker om skogen som lekplats. Studien fokuserar också på skogen som plats för lärande och hälsa. För att ta reda på detta användes teori om barns perspektiv och barnperspektiv samt begreppen lärande och lek. Med utgångspunkt i två frågeställningar, “Hur uppfattar barn på fritidshem att de får ta del av skogens resurser och hur påverkar naturen deras lärande och hälsa?” och “Hur skiljer sig barns lek i skogen jämfört med på skolgården?” intervjuades barn på två fritidshem. Det insamlade materialet transkriberades, sorterades och kategoriserades för att sedan analyseras. Resultatet kom fram till att det finns ett intresse hos barn att gå till skogen men att fritidshemmen inte går dit. Resultatet kommer också fram till att barn blir mer fria och fantasifulla i skogen samt att fler barn leker med varandra. Det blir också tydligt hur barns rörelsemönster förändras. Slutsatsen är att skogen som plats gynnar barns utveckling och hälsa men fritidshemmen väljer att inte utnyttja skogens resurser även om barnen själva berättar att de vill gå dit.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78933
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
erikssonlinda_127995_6169224_LRXA2G_V22_Alva_Eriksson,_Linda_Eriksson[1].pdf (764.8Kb)
Date
2023-10-23
Author
Eriksson, Alva
Eriksson, Linda
Keywords
Skogen, fritidshem, utomhuslek, barns perspektiv, platser
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV